EO

De Sprinter uit de printer

24 januari 2018 om 11:52 uur

Run2Rail onderzoekt of frames met koolstofvezel en het 3Dprinten van kritische delen resulteert in draaistellen die railvoertuigen lichter, stiller, comfortabeler en betrouwbaarder maken.


Het project wordt uitgevoerd door het Instituut voor Railonderzoek (IRR) van de Universiteit van Huddersfield in Groot-Brittannië. Doel is het onderzoeken van het potentieel - en de tekortkomingen - van nieuwe materialen. De voordelen worden gezocht in een verlaging van de van de massa van de wielstellen, een eenvoudige ontwerp en een verlaging van de levensduurkosten.

 

Laag voor laag

Het IRR werkt samen met de Politecnico di Milano, Rina en het Italiaanse engineering- en ontwerpbureau Blue Group. Bij de startbijeenkomst is besloten het gebruik van koolstofvezel composieten te onderzoeken, die het mogelijk maken de draaistelframes laag voor laag met robots te produceren. "Je kan elk aantal curves en vormen hebben en zo de vorm opbouwen die je echt wil hebben, terwijl juist bij een stalen frame maar een bepaald aantal vormen mogelijk is", aldus IRR-directeur professor Simon Iwnicki. "Bovendien is koolstofvezel veel lichter en kan je materiaal daar plaatsen waar je het wil, zodat het nog lichter wordt."

 

Composiet wielen?

Een ander spoor in het onderzoek is het gebruik van 3Dprinten met lasers en staalpoeders. De technologie wordt volwassener en componenten zoals aspotten en rembeugels komen nu in aanmerking voor het proces. Hoewel er al een onderneming een draaistel heeft gemaakt met engineering met koolstofvezelversterkte bladveren, kan het Run2Rail -project leiden tot een nog niet eerder vertoond gebruik van nieuwe materialen in rollend materieel. Maar wielen zullen waarschijnlijk nog steeds uit conventionele stalen worden vervaardigd. "We hebben overwogen alternatieve materialen te gebruiken voor wielnaven en assen, maar de faalmodi en risico's worden nog niet helemaal begrepen. Maar we kijken er naar", aldus Iwnicki.

 

Gerelateerd nieuws

UT en Clear Flight Solutions winnen ‘anti-drone-competitie’ DroneClash

Drone UT sterkst in luchtgevecht

De Universiteit Twente en UT-start-up Clear Flight Solutions hebben de eerste editie van DroneClash gewonnen. In deze wedstrijd moesten teams anti-drone-maatregelen bedenken en in een gevecht de drones van de…

Europese subsidie voor defensieprojecten met drones

Europese subsidie voor defensieprojecten met drones

Enkele Europese defensieprojecten krijgen financiële ondersteuning uit het Europese Defensiefonds. Het fonds is bedoeld om de versnippering bij de Europese krijgsmachten tegen te gaan en de samenwerking met het…

Gezocht: meetapparatuur die schaatsers écht kan bijhouden

Gezocht: meetapparatuur die schaatsers écht kan bijhouden

In de zoektocht naar de ideale schaatsslag, ontwikkelde promovenda Eline van der Kruk van de TU Delft dynamische computermodellen en schaatsen die de slag live kunnen meten. Dit moet leiden tot real-time visuele feedback…

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Product van de maand

RSS
Veilig heksysteem PSENmlock

Het heksysteem PSENmlock biedt een veilige vergrendeling en veilige sluiting in slechts één product. De PSENmlock...

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

20 februari 2018, Vianen

Theoriedag werken met ISO 13849-1 (PL) en IEC 62061 (SIL)

Training bij Pilz

21 februari 2018, Vianen

Workshop werken met ISO 13849-1 (PL) praktijkdag

Training bij Pilz

26 februari 2018, Markelo (NL)

Altium Advanced Training (Altium Designer 17)

Meer agendapunten »