Eerste trein op zonne-energie

In het Australische Byron rijdt sinds kort een treintje op uitsluitend zonne-energie. Het gaat om een toeristentrein die in een rustig tempo 3 km op en neer rijdt over vlak land, met slechts één bocht. Een gunstig traject, waarop de trein met 100 passagiers minder energie vraagt van een stadsbus met 50 passagiers in Sydney.

Zeer gunstige omstandigheden dus, die nog niet direct aanleiding bieden om te denken dat de Thalys van Amsterdam naar Parijs ook wel op zonne-energie kan rijden. Maar toch…

De trein krijgt zijn energie van gebogen zonnepanelen op het dak, aangevuld met stroom die op het thuisstation wordt opgewekt met een 30 kW zonnepaneel. Bovendien is de trein voorzien van een regeneratief remsysteem, dat ongeveer 25% van de rem-energie opvangt en hergebruikt.

De toeristentrein stamt uit 1949. Het is een diesel die twintig jaar stil heeft gestaan en is opgeknapt door liefhebbers. Die hebben een van de twee dieselmotoren in de trein laten staan, voor balans, gewicht, en noodgevallen. Normaal gezien heeft de trein deze echter niet nodig, ook niet als de zon een tijdje niet schijnt: de opgeladen een accu van 77 kWh en een 220 kW elektromotor volstaan voor twaalf à vijftien ritjes op en neer.

byron