Willen huishoudens pieken elektriciteitsnet opvangen?

In de pilot ‘Flexibel laden en verwarmen achter de meter’ worden elektrische auto’s en warmtepompen zo aangestuurd dat ze pieken in het elektriciteitsnet opvangen. De initiatiefnemers willen weten of de consument het accepteert als de energie in en om het huis wordt geregeld door een energiemanager en hoe de regeltechniek verder kan worden ontwikkeld.

De komende periode worden 250 huishoudens geworven om deel te nemen aan het proefproject, dat loopt tot december 2019.

Door de omschakeling naar elektrisch rijden en elektrische verwarming door middel van warmtepompen gaat het elektriciteitsverbruik in Nederlandse huishoudens flink stijgen. Wanneer er gelijktijdig elektrisch gekookt wordt, het huis elektrisch verwarmd en de elektrische auto opgeladen wordt, kan dit in de toekomst leiden tot overbelasting van de netaansluiting of zelfs van het achterliggende elektriciteitsnet, met als mogelijk gevolg dat de elektriciteit thuis volledig uitvalt. Een oplossing is het verzwaren van die netaansluiting of het versterken van het net. Of huishoudens kunnen het elektriciteitsverbruik sturen om overbelasting te voorkomen.

Energy Manager Maxem Flex

Rijders van elektrische auto’s kunnen slimmer hun energieverbruik sturen door gebruik te maken van de Energy Manager Maxem. De Maxem Flex is een apparaat dat aan de elektriciteitsmeter in de meterkast wordt gekoppeld en een huishouden realtime inzicht geeft in het elektriciteitsverbruik en de opbrengst van eventuele zonnepanelen. Op basis hiervan wordt het laadpunt voor de elektrische auto, de warmtepomp en mogelijk de thuisbatterij aangestuurd zodat de stoppen in de meterkast niet doorslaan en er optimaal gebruik wordt gemaakt van de eigen zonne-energie.

Daarnaast kan de consument zorgen dat pieken op het lokale elektriciteitsnet opgevangen worden door te variëren met de capaciteit op de netaansluiting op het moment dat er schaarste is aan capaciteit in het net.