Luchtzak voorkomt kantelen van tankvrachtwagens

Ingenieur Erik Eenkhoorn heeft een systeem ontwikkeld om vloeibare ladingen te zekeren. Dit voorkomt het kantelen van tankvrachtwagens en vermindert bovendien het brandstofverbruik.

Eenkhoorn, eigenaar van een bedrijf in research en ontwikkeling van innovatieve producten, promoveerde afgelopen week aan de Universiteit Twente. Hij deed tien jaar onderzoek naar een alternatief voor ‘slingerschotten’, die nu worden gebruikt in tankwagens. Het resultaat is de Cairbag: een opblaasbare luchtzak van rubber of TPU die in de tank wordt geplaatst. De vormvaste zak vult de loze ruimte in de tank en vangt de druk van de bulkvloeistof op, zodat de lading bij beweging niet meer kan klotsen.

Extra voordeel: "Omdat de lading onder het rijden niet beweegt, bespaar je 5 tot 6% brandstof."

Tot nu toe moeten tankvrachtwagens met gevaarlijke vloeistoffen, zoals olie, beschikken over slingerschotten met gaten. Deze schotten vertragen de voorwaartse beweging van de lading bij het remmen. Ze geven echter geen zijwaartse stabiliteit, waardoor de kans op kantelen in bochten groot blijft. "Bovendien zijn de schotten niet verplicht voor bijvoorbeeld mest of melk", aldus Eenkhoorn. "Mijn onderzoek toont aan dat het dynamisch gedrag van elke vloeistof in een tankauto gevaarlijk is, zolang je de lading niet goed zekert."

Nieuwe wetgeving

De bestaande wetgeving moet worden aangepast, vindt Eenkhoorn. "Het verplicht gebruik van slingerschotten moet heroverwogen worden. Voor zo’n wetswijziging is wetenschappelijke onderbouwing nodig. Die onderbouwing is er nu met dit onderzoek. De lobby richting overheid heeft zo een krachtig instrument in handen om die noodzakelijke verandering te realiseren."