EO

Auto's moeten niet onnodig communiceren

13 november 2017 om 08:55 uur - Eindhoven

Victor Dolk ontvangt zijn bul uit handen van zijn promotor, hoogleraar Maurice Heemels. (foto: Photodette)

Een treintje van auto's die zeer dicht achter elkaar kunnen rijden omdat ze draadloos met elkaar communiceren: coöperatief rijden kan al snel werkelijkheid worden. Maar met een snelweg vol communicerende auto's ligt overbelasting van het netwerk op de loer. Daarom ontwierp Victor Dolk een systeem waarmee auto's alleen communiceren als het echt moet. Hij promoveerde cum laude op zijn werk aan de faculteit Werktuigbouwkunde van de TU Eindhoven.


Auto's die zelfstandig dicht achter hun voorganger kunnen rijden hebben veel voordelen: ze zijn veiliger, er ontstaan geen spookfiles, meer auto's passen op hetzelfde stuk asfalt en het bespaart op brandstof. De technologie voor dit ‘coöperatief rijden', die feitelijk een uitbreiding is op onze huidige cruise control, ontwikkelt zich snel en ligt al dichtbij praktische toepassing. Speciaal voor vrachtwagenvervoer is het aantrekkelijk, vanwege de grote brandstofbesparing.

 

Overbelasting

Een belangrijke uitdaging bij dergelijke draadloze communicatiesystemen is het risico op overbelasting. Vanwege de beperkte bandbreedte is er geen oneindig dataverkeer mogelijk. Overbelasting kan leiden tot vertraging in het dataverkeer die, zeker als het gaat om voertuigen met een hoge snelheid, grote gevolgen kan hebben.

 

Eerste systeem

Promovendus Victor Dolk ontwierp daarom de basis voor een systeem voor coöperatieve voertuigen dat de communicatie beperkt tot die momenten dat het daadwerkelijk nodig is - als eerste onderzoeker ooit. Dus bijvoorbeeld in het geval van twee auto's alleen wanneer de voorste auto een klein beetje versnelt of afremt. "De huidige systemen sturen data op vaste tijdstippen volgens een vastgelegd schema heen en weer", legt Dolk uit. "Ook als auto's op constante snelheid rijden en er dus eigenlijk geen communicatie nodig is. Dan heb je een grotere kans op overbelasting."

 

Test in de praktijk

Hij testte het door hem ontworpen systeem bovendien in de praktijk, in een treintje van coöperatief rijdende auto's. Wat het verschil was met het vorige systeem? "Op het oog niets", lacht Dolk. "Maar dat was ook de bedoeling: de prestaties van de systemen waren namelijk nagenoeg hetzelfde, alleen werd er nu veel minder gecommuniceerd." 

 

Dolk promoveerde cum laude op zijn proefschrift ‘Resource-aware and resilient control with applications to cooperative driving'. Hij voerde zijn onderzoek uit aan de faculteit Werktuigbouwkunde, onder begeleiding van prof.dr.ir. Maurice Heemels, dr.ir. Jeroen Ploeg en dr. Pietro Tesi (Rijksuniversiteit Groningen).

 

Gerelateerd nieuws

Superhout zo sterk als staal

Superhout is zo sterk als staal

Onderzoekers van de Universiteit van Maryland hebben een methode gevonden die hout twaalf keer sterker maakt. "Dit Superwood kan een concurrent van staal of zelfs titaniumlegeringen worden, zo sterk en duurzaam is…

Relativiteitstheorie aangescherpt

Relativiteitstheorie 'aangescherpt'

Jeroen Meidam gebruikte de ontdekking van de zwaartekrachtgolven in 2015 om de algemene relativiteitstheorie van Einstein te testen. Door het onderzoek zijn de grenzen aangescherpt van de parameters waaraan de…

De cybercrimineel verschilt nogal van de gewone

Cybercrimineel verschilt nogal van gewone crimineel

De anonieme digitale context waarin cybercriminaliteit plaatsvindt, veroorzaakt mogelijk verschillen tussen cybercriminelen en traditionele criminelen. Zo blijkt, onder andere, de intrinsieke motivatie belangrijker te…

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Product van de maand

RSS
Veilig heksysteem PSENmlock

Het heksysteem PSENmlock biedt een veilige vergrendeling en veilige sluiting in slechts één product. De PSENmlock...

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

20 februari 2018, Vianen

Theoriedag werken met ISO 13849-1 (PL) en IEC 62061 (SIL)

Training bij Pilz

21 februari 2018, Vianen

Workshop werken met ISO 13849-1 (PL) praktijkdag

Training bij Pilz

26 februari 2018, Markelo (NL)

Altium Advanced Training (Altium Designer 17)

Meer agendapunten »