Delft zonnekampioen in regenachtig Australië

Het Nuon Solar Team heeft de 14e Bridgestone World Solar Challenge gewonnen. Het is de zevende keer dat de Delftse studenten zich wereldkampioen mogen noemen in de Challenger Class.

Het Leuvense team Punch Powertrain werd derde. ‘Twente’ is op de vijfde plek geëindigd. De TU Eindhoven verwacht zaterdag als eerste over de finish te komen in de Cruiser Class. 

Het was een spannende race, voor alle teams. Want niet alleen stelt Bridgestone de spelregels ieder jaar bij – zodat je nooit 100% kunt vertrouwen op je ervaringen uit het verleden – de zonneracers kregen dit jaar ook te maken met slecht weer.

Slecht weer

Op de derde en vierde racedag ging de Australische outback gebukt onder donkere wolken, harde wind en zelfs regen. In deze omstandigheden liep het Delfste team uit naar een voorsprong van twee uur. Aerodynamicus Jasper Hemmes: "Omdat de Nuna zo licht en gestroomlijnd is, konden we ook bij harde wind met weinig energie veel snelheid maken. We werden als het ware vooruit gezogen door de wind." Strateeg Stijn Burger: "Dankzij goede informatie van ons meteo-team konden we bovendien waar mogelijk de gaten in het wolkendek vinden, zodat we zoveel mogelijk zon opvingen."

Op de laatste racedag tikte de Nuna zijn maximumsnelheid aan van 110 km per uur aan. De zonneauto kwam vanmorgen om kwart voor zeven Nederlandse tijd over de finish in Adelaide.

Het geheime wapen van Leuven

leu

De Novum van Michigan (VS) werd tweede; Punch Powertrain uit Leuven derde. De Belgen verschenen dolgelukkig aan de finish, te meer omdat het begin van de race niet altijd even makkelijk verliep. "Door technische pech werden we meteen in het begin teruggeslagen naar een zesde plaats", zegt woordvoerder Thierry Garritsen. "Maar we zijn blijven doorgaan, en we geloofden in onze kansen." Het Belgische Solar Team had een systeem geïnstalleerd waarmee de achterwielen lichtjes gedraaid kunnen worden, zodat de wagen extra kan profiteren van de zijwind. "Het komt erop neer dat we onze wagen schuin op de weg zetten. Zo krijg je een soort zeileffect: we profiteren van de wind, waardoor de weerstand lager is en we efficiënter en sneller kunnen rijden", aldus teammanager Joachim Verheyen.

Dubbel pech voor Twente

twe Red Shift (Universiteit Twente) had twee keer pech deze race. Ten eerste veroorzaakte de meetapparatuur van de organisatie tijdens de kwalificatie storing in de auto, waardoor het team moest starten op de 32e plek. Ook kregen ze een tijdstraf van een half uur, omdat ze tijdens een pitstop een wit laken onder de auto hadden gelegd. Ook dit team komt echter juichend over de finish. 

Eindhoven dik voorop

eind Solar Team Eindhoven, dat meedoet in de Cruiserklasse, verwacht zaterdag te arriveren in Adelaide. Het team heeft een ruime voorsprong op de concurrentie. Het heeft bijvoorbeeld een efficiëncyscore van 80, tegen 34,6 voor runner-up HS Bochum (D).