En nú wordt het gevaarlijk op zee

TU Delft onderzoeker Peter Naaijen heeft een ‘golvenradar’ ontwikkeld waarmee zeelui kunnen zien of er de komende vijf minuten gevaarlijke golven in de buurt zijn en hoe het schip daarop zal reageren.

"Tot op zekere hoogte zijn golfcondities op zee nu ook al voorspelbaar", zegt Naaijen, "alleen zijn die voorspellingen niet zo specifiek. Je hebt er dus niet veel aan. Mijn golfradar-technologie kan echter 2,5 minuut van tevoren voorspellen hoe hoog de golven rondom een schip zullen zijn."

De meeste schepen beschikken al over alle benodigde hardware. "We gebruiken de navigatieradar van het schip zelf. Op dit moment geeft die aan waar andere boten zijn en waar de kust precies is, maar eigenlijk ontvangt hij nog veel meer informatie, namelijk waar alle golven zich bevinden, Deze informatie wordt nu echter weggefilterd."

Naaijen en zijn team tappen die ruwe radardata juist af, om ze met algoritmes te analyseren.

Minder ongelukken en downtime

Met deze kennis kunnen ongelukken in de offshore-industrie worden verminderd: helikopters crashen niet meer op schepen omdat het dek onverwachts dichterbij komt. Ook kunnen zware lasten voortaan van het ene op het andere schip gezet worden zonder te botsen en schade te veroorzaken. Daarnaast hoeven installateurs van windmolens niet meer te wachten tot de zee weer rustig is en al helemaal niet meer terug te varen naar de kust.

Het is altijd mogelijk om een moment te vinden dat het even rustig is, ook in slecht weer. Dit beperkt downtime en zorgt dat schepen niet meer onverrichter zake uitvaren.

Next Ocean

Inmiddels is Naaijen met een oud-studiegenoot het bedrijf Next Ocean gestart en heeft hij van technologiestichting STW subsidie ontvangen om de golvenradar-app daadwerkelijk te ontwikkelen. "Partijen uit de industrie, zoals Boskalis en Allseas, hebben me aangemoedigd om mijn onderzoek te vertalen naar een product, omdat daar in de offshore-wereld veel vraag naar is." De eerste afnemer is het bedrijf Allseas.