Ophef rond cameraatjes in reclamezuilen

Nadat een oplettende reiziger maandagochtend een cameraatje zag in een reclamezuil op station Amersfoort, is ophef ontstaan over onze privacy. Het blijkt namelijk dat het kijkgedrag landelijk op tenminste honderd plaatsen wordt geregistreerd.

Volgens de NS en Exterion , het bedrijf dat de camera’s plaatst en uitleest, is er geen reden voor zorg. De beelden worden niet gebruikt om mensen te herkennen of analyseren, zo stelt het reclamebureau, doch slechts om te meten hoe lang mensen naar een bepaalde reclame kijken. Echter: het bureau bekijkt echter wel hoe oud de toeschouwer is en of het om een man of een vrouw gaat.

Tot vorig jaar gebruikte Exterion sensoren om het kijkgedrag te meten. Die kunnen echter niet onderscheiden of er één of meerdere personen staan.

Mag dit?

Inmiddels gaan meerdere instanties uitzoeken of dit wel of niet mag. Onder meer de Autoriteit Persoonsgegevens, de Maatschappij Voor Beter OV, reizigersorganisatie Rover, burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom onderzoeken de zaak.

De NS laat weten dat er geen plannen zijn om de camera te verwijderen. "Er is gekeken of dit binnen de wet- en regelgeving past en daarbij werken we naar tevredenheid samen met Exterion."