Robotcontainers brengen zeevruchten zelfstandig aan wal

Een groep Noorse studenten heeft een container ontwikkeld die verse producten zelfstandig van de zee naar het land kan varen. De container koelt, navigeert, en kan, indien gewenst, ook nog een stukje rijden.

Het concept is gebaseerd op het volledig autonome systeem SEAtrue dat alle schakels in de waardeketen met elkaar verbindt. Het begint op de zeeboerderij, waar volledig geautomatiseerde verwerkingsschepen de oogst binnenhalen, bewerken, verpakken, en koelen. Met de nieuwste koeltechnieken, blijft bijvoorbeeld vis veertig dagen goed.

De etenswaren worden vervolgens automatisch in de zelfstandig bewegende, gekoelde containers geladen (SPSCs, Self-Propelled Smart Containers), die het schip uit rijden en naar de bestemming varen. Als de aanlegplaats minder dan 72 zeemijl weg is, varen ze daarheen. Moet het eten verder reizen, dan varen de SPSCs naar een SOSO (Sail-On/Sail-Off)schip: een schip ter grootte van een feeder die langs de kust naar een hub vaart. De SPSCs kunnen eventueel onderweg van boord gaan, als ze in de buurt van hun bestemming komen. Anders worden ze op de hubs overgeslagen op conventionele containerschepen.

Het platform Veracity bepaalt de optimale route voor elke SPSC, gebaseerd op de data van TraceEat, dat informatie geeft over de voedselbehoefte van de consument. De SPSCs kunnen zich eventueel aan elkaar koppelen en als vloot voortbewegen.

De studenten hebben de container zo ontworpen dat er weinig extra infrastructuur nodig is om hem aan land te halen. Zo kunnen de zeevruchten ook worden bezorgd bij minder ontwikkelde gebieden. DNV GL beschouwt zeevruchten als een bron van proteïnen die in de nabije toekomst cruciaal zal blijken om de hele wereldbevolking van goed voedsel te kunnen voorzien. De studenten denken dat het complete systeem in 2030 kan draaien.