Fotonica-industrie behoeft geld en mensen

De Nederlandse fotonica-industrie groeit hard, zo blijkt uit onderzoek van ABN Amro en branchevereniging PhotonicsNL. Maar het vakgebied heeft meer geld en vakmensen nodig om zijn potentieel waar te maken.

Nederland vervult een internationale koppositie in geïntegreerde fotonica: de ontwikkeling en productie van microchips die met lichtsignalen werken. Een andere kansrijke technologie is biophotonica: de ontwikkeling van optische technologie voor het afbeelden, meten en analyseren van weefselstructuren, cellen en zelfs DNA. Ook hier behoort de Nederlandse industrie op onderzoeksgebied tot de wereldtop. In de markt voor imaging & sensors – het detecteren van veranderingen in materiële eigenschappen door middel van optische systemen – is Nederland eveneens een sterke speler.

Momenteel zijn zo’n 160 Nederlandse bedrijven, kennisinstellingen en opleidingsinstituten actief in de fotonica. Zij vertegenwoordigen een waarde van bijna twee miljard euro. De sector is daarmee nog klein ten opzichte van andere industriële sectoren, maar het potentieel is groot. Maakte in 2010 slechts de helft van de bedrijven in fotonica winst, in 2016 was dat al ruim 85 procent. En een derde van de ondernemers in de branche verwacht bovendien een jaarlijkse omzetstijging van 20 procent.

Ze geven echter wel aan dat meer financiële ruimte nodig is om hun ambities waar te maken. "Om fotonica-ondernemingen passend te financieren is samenwerking tussen overheid, banken en investeerders noodzakelijk", meent Roderick Vos , sectoranalist Industrie van ABN Amro. "Het ‘stapelen’ van financieringen is noodzakelijk om ondernemingen in fotonica in deze vroege fase te laten groeien."

Samenwerking noodzakelijk voor groei

Geïntegreerde fotonica kan met snelle en energiezuinige fotonische chips een oplossing bieden voor de wereldwijd stijgende vraag naar energie. Dan moet de fotonica-markt zich echter wel ontwikkelen. "Om die ontwikkeling te realiseren, adviseren we bedrijven en kennisinstellingen meer samen te werken", zegt Guus Taminiau, directeur van PhotonicsNL . "Nederlandse ondernemers hebben een sterke focus op klanten in het buitenland. Hierdoor is de onderlinge concurrentie laag, wat samenwerking vergemakkelijkt. Daarbij kampen fotonicabedrijven met een tekort aan hoogopgeleid personeel."