Betere bescherming bij digitale aankoop in EU

Consumenten die online een e-book, game, film of digitale dienst in een ander EU-land aanschaffen, krijgen veel betere mogelijkheden om verhaal te halen als de aankoop niet bevalt. Net als bij tastbare producten krijgen ze recht op bijvoorbeeld reparatie, terugbetaling en een garantieperiode.

De 28 EU-ministers van Justitie sloten een akkoord over gelijkschakeling van de regels in hun landen. Er moet wel met het Europees Parlement over worden onderhandeld.

Van een klagende consument zal niet langer worden verlangd dat hij aantoont dat een product het niet deed toen hij het kocht. Die verplichting komt in het eerste jaar bij de verkoper te liggen. In het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie uit 2015 was dat overigens twee jaar.

Ook bij diensten waarbij je ‘betaalt’ met je persoonlijke gegevens, zoals bij Facebook, YouTube, Google of WhatsApp, krijgt de klant meer rechten.

De Europese consumentenorganisatie BEUC sprak alvast van een "enorme stap vooruit”. "Als de antivirussoftware of muziekbestanden die je hebt gekocht niet werken, moet je het recht hebben om naar de verkoper te stappen”.