Studenten en ondernemers pleiten voor oprichting Hoger Onderwijs Investeringsfonds

Om het hoger onderwijs aantrekkelijker te maken en beter aan te laten sluiten op de nieuwste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, pleiten studenten- en ondernemersorganisaties gezamenlijk voor de oprichting van een nieuw Investeringsfonds voor het Hoger Onderwijs. Daarin doet het bedrijfsleven het aanbod om mee te investeren en geeft het commitment op vernieuwende onderwijsprogramma’s.

Het nieuwe fonds kan gevuld worden met een klein deel van de middelen die vrijkomen door de afschaffing van de basisbeurs. Door 20% van deze middelen te reserveren is in 2021 circa € 100 miljoen beschikbaar en dit bedrag loopt verder op. Bedrijven en andere organisaties, die participeren in de vernieuwende onderwijsprojecten, dragen zelf hun deel van de investeringen in de projecten waardoor in de praktijk veel meer middelen beschikbaar komen voor onderwijsvernieuwing. 

Vernieuwende onderwijsprojecten

Het nieuwe fonds moet vernieuwende onderwijsprojecten financieren, bijvoorbeeld in sectoren waar studentenaantallen achterblijven en de personeelskrapte toeneemt. De projecten moeten het onderwijs voor studenten aantrekkelijker maken door inbreng van de nieuwste praktijkkennis/technologie en onder meer uitwisseling van docenten met de praktijk. Het moet studenten de kans geven zich breder te ontplooien dan in het klassieke hoger onderwijs door uitdagend en vernieuwend onderwijs. Nascholing van werknemers in dit soort projecten draagt bij aan een ‘Leven Lang Leren’ en haalt mensen uit de praktijk weer terug in het hoger onderwijs, waardoor ook weer kruisbestuiving ontstaat.

Factor twee sneller

"We leven in een wereld waarin kennis steeds sneller veroudert. De onderwijsvernieuwing in het hoger onderwijs moet een factor twee sneller. Daar kan dit fonds, en de extra steun vanuit bedrijven, een belangrijke rol bij spelen", aldus de initiatiefnemers. Volgens hen is in de huidige bekostiging van het hoger onderwijs de aandacht vooral gericht op het aantal leerlingen. Samenwerking met kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en bedrijven wordt niet gestimuleerd, terwijl dit het onderwijs van nieuw elan kan voorzien. In het MBO zijn hiermee al succesvolle ervaringen opgedaan evenals bij enkele hogescholen, zoals in het Field Lab Industriële Robotica (in samenwerking met Hogeschool Windesheim). Dit soort voorbeelden krijgen door het nieuwe fonds sneller en breder navolging met extra steun vanuit het bedrijfsleven.

Het voorstel voor het fonds wordt ondersteund door de landelijke Studentenorganisaties LKvV, Aiesec Nederland, Integrand, UniPartners en ondernemingsorganisaties FME en VNO-NCW.

Position Paper | "Zet studievoorschot in om student, onderwijs en bedrijven te verbinden"