EO

Slimme technologie biedt nieuwe mogelijkheden voor onderwijs op maat

18 april 2017 om 22:21 uur - Leuven

De onderwijstechnologie zorgt niet alleen voor nieuwe mogelijkheden, maar ook voor extra animo in de aula. (foto: KU Leuven)

Via je smartphone een vraag stellen aan de docent vooraan in de aula. Met sensoren de aandacht van studenten tijdens de les registreren. Vanaf verschillende locaties actief deelnemen aan dezelfde les. Het zijn maar enkele van de toepassingen die mogelijk worden door de lancering van het Edulab (KU Leuven, Barco en Televic) en het Smart Education-programma van Imec.


Met deze projecten maakt het gebruik van educatieve technologie in het Vlaamse onderwijs een sprong voorwaarts. De nieuwe slimme technologieën maken interactief en collaboratief leren mogelijk en creëren leeroplossingen-op-maat. De bedoeling is om de effectiviteit van het Vlaamse onderwijs te versterken in alle geledingen, van het kleuteronderwijs tot professionele training.

 

Uit internationale studies blijkt dat Vlaanderen hoog scoort op onderwijskwaliteit. Tegelijkertijd is het potentieel van technologie - waarvan de voordelen intussen in vrijwel alle maatschappelijke sectoren werden aangetoond - binnen educatie nog onvoldoende aangeboord. Om daar verandering in te brengen, en om ervoor te zorgen dat Vlaanderen gebruik kan maken van de modernste en meest effectieve (gepersonaliseerde) onderwijstechnologieën, zijn twee initiatieven gelanceerd: het Edulab van de KU Leuven, Barco en Televic, en het Smart Education-programma van Imec.

 

Op de Campus Kulak Kortrijk (KU Leuven) kan .kennis worden gemaakt met het Edulab. Centraal staat een digitaal platform waarmee zowel docenten als studenten via hun eigen toestel - laptop, smartphone, tablet - verbinding kunnen maken. In hoorcolleges kunnen studenten het platform bijvoorbeeld gebruiken om aantakeningen te maken en te delen, en om silent questions te stellen. In de groepswerklokalen hebben studenten toegang tot een eigen scherm dat ze kunnen delen op een groepsscherm. Zo kunnen ze beter samenwerken aan opdrachten en casussen. De aanwezige docent kan het groepsscherm overnemen of projecteren naar andere groepsschermen.

 

Verder zet het Edulab ook in op multilocatieleren. Dankzij een digitale omgeving kunnen studenten op een andere locatie evenveel deel uitmaken van een les - met dezelfde interactiemogelijkheden - als de studenten die met de docent in dezelfde ruimte zitten. "Campus Kulak Kortrijk wordt hierdoor als onderwijslaboratorium ingezet - niet alleen voor onze onderwijsinstelling, maar ook ver daarbuiten", aldus Rik Torfs, rector KU Leuven.

 

"Onze onderzoeksgroep heeft al een sterke traditie in onderzoek naar educatieve technologie. In het Edulab willen we nu verder ontrafelen hoe een individu leert. Dat doen we door naar patronen te zoeken in grootschalige gebruikersdata en door de output van lerenden semi-automatisch te analyseren.  Met sensoren kunnen we ook hun aandacht monitoren en zo kijken waar ze tijdens het leerproces afhaken. Die kennis vertalen we dan in gedetailleerde richtlijnen voor onderwijsprofessionals. Zo kunnen ook zij nieuwe onderwijstechnologieën op een optimale manier inzetten. Anderzijds kunnen we op basis van die inzichten ook zelf innovatieve leeroplossingen-op-maat creëren - samen met industriepartners zoals Barco en Televic", aldus Piet Desmet (I.imec - ITEC - KU Leuven).

 

Het Smart Education-programma brengt dan weer onderzoekers vanuit heel Imec - inclusief onderzoeksgroepen aan de KU Leuven, VUB en UGent - samen voor de ontwikkeling van slimme onderwijstoepassingen. Ze werken daarbij heel concreet rond vier speerpunten:    

  • Onderzoek naar individueel leergedrag, zodat leeroplossingen-op-maat gebouwd kunnen worden waarmee iedereen op een optimale, gepersonaliseerde manier kennis kan verwerven.
  • De ontwikkeling van slimme onderwijstechnologieën - van sensoren voor het capteren van neurologische data en data-analysesoftware tot visualisatie- en gamificatietechnologie.
  • Proeftuinonderzoek met echte gebruikers in authentieke leeromgevingen waarin nieuwe onderwijstechnologieën uitgebreid getest en bijgestuurd kunnen worden.
  • Maatschappelijke en economische valorisatie - van het ter beschikking stellen van de Smart Education-technologie en -knowhow aan Vlaamse onderwijs- en opleidingsinstellingen tot de internationale export ervan.     

"En uiteraard gaan we met de onderzoeksresultaten ook zelf aan de slag. Via ons Imec.academy-opleidingsprogramma bieden we immers een brede waaier aan professionele navormingscursussen aan rond nano-elektronica en digitale technologie; cursussen die studenten van over de hele wereld aantrekken. We maken daarbij nu al gebruik van een slimme ‘blended' mix van e-learning en klassikale sessies waarbij de lesinhoud dynamisch wordt aangepast in functie van het niveau van de lerenden en de vragen die zij stellen. Dat trainingsaanbod willen we nu verder optimaliseren op basis van het Smart Education-onderzoek. Het is onze bedoeling om - via intelligente technologie - educatieve oplossingen aan te bieden die in de markt hun gelijke niet kennen en die volledig zijn afgestemd op het profiel van elke individuele student", zegt Luc Van den hove, algemeen directeur en CEO van Imec.   

 

Gerelateerd nieuws

Brandstof uit zonne-energie en kooldioxide

Brandstof uit zonne-energie en kooldioxide

Het winnen van vloeibare brandstoffen uit duurzame elektrische energie is een belangrijk onderdeel van de 'Energiewende'. Een mobiele, decentraal inzetbare proeffabriek produceert benzine, diesel en kerosine…

Europese satelliet met Nederlandse hightech klaar voor lancering

Europese satelliet met Nederlandse hightech klaar voor lancering (video)

De Europese satelliet Sentinel-5P met in het hart het Nederlandse ruimte-instrument Tropomi is klaar om te worden gelanceerd. Vanuit de ruimte gaat Tropomi wereldwijd de luchtkwaliteit en verspreiding van broeikasgassen…

Voetbalrobots TU Eindhoven gaan voor tiende WK-finale op rij

Voetbalrobots TU Eindhoven gaan voor tiende WK-finale op rij (video)

Het robotvoetbalteam van de TU Eindhoven verdedigt van 27 tot 30 juli zijn wereldtitel op de RoboCup 2017 in Nagoya, Japan. Als Tech United de finale haalt, dan is dat voor de tiende keer op rij. Bij winst pakken de…

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Product van de maand

RSS
Verminder de veerhoogte met 50%

Smalley-golfveren bieden de mogelijkheid ruimte te besparen bij de vervanging van schroefveren.

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

15 augustus 2017, Vianen

Masterclass Machineveiligheid

Training bij Pilz

23 augustus 2017, Vianen

CE-Markering, de basis

Training bij Pilz

5 september 2017, Vianen

Masterclass Machineveiligheid

Training bij Pilz

Meer agendapunten »