HAN Meet- en Regeltechniek en bedrijven ontwikkelen tankstation voor new energy vehicles

Het HAN-lectoraat Meet- en Regeltechniek en de bedrijven DNV GL, Sweco en CGI ontwikkelen een tankstation voor new energy vehicles, dat moet bijdragen aan de balancering van het elektriciteitsnet. Binnen het project Nefusta ontwikkelen ze een blauwdruk voor het tankstation van de toekomst.

In de nabije toekomst worden auto’s die rijden op fossiele bandstoffen ingewisseld voor duurzame varianten. Deze new energy vehicles maken gebruik van andere energiedragers. Veel van deze voertuigen hebben een elektromotor, die van energie wordt voorzien door accu’s of door een brandstofcel met waterstof. Bij die ontwikkeling horen nieuwe tank- en laadfaciliteiten. Hoe zien die faciliteiten eruit?

Over die vraag buigt het Lectoraat Meet- en Regeltechniek zich, samen met DNV GL, Sweco en CGI. Binnen Nefusta (new energy vehicles fueling station) ontwikkelen ze een flexibel opgezet tankstation, waarin verschillende energiedragers eenvoudig kunnen worden opgenomen.

Beoogde resultaten

De samenwerkingspartners ontwikkelen een systeemarchitectuur, doen marktonderzoek en gaan een concept-engineeringroute in. De partijen leveren een software-demo-omgeving en maken een maquette van het station. Uiteindelijk maken zij een businesscase voor het ontworpen tankstation. Om het project richting te geven wordt gebruik gemaakt van een klankbordgroep.

Stabiel elektriciteitsnet

Bijzonder aan het Nefusta-project is dat de faciliteiten bijdragen aan een stabiel elektriciteitsnet. De opwekking van wind- en zonne-energie komt niet overeen met de vraag naar elektriciteit, wat zorgt voor pieken en -dalen op het elektriciteitsnet. Tankstations kunnen dat probleem oplossen door elektriciteit op te slaan in accu’s en door elektriciteit via elektrolyse om te zetten in waterstof.

Dat elektrolyse-proces is overigens omkeerbaar. Wanneer behoefte is aan elektriciteit, kunnen afnemers worden voorzien van elektriciteit uit waterstof. Daarnaast kan gewerkt worden met prijsprikkels om het laad- of tankmoment te sturen zodat het elektriciteitsnetwerk wordt ontlast.

Bron: Energie Next