Virtual Reality helpt kinderen met verlamming

Eerder deze maand presenteerden de partners van het Imec.icon-project We-Move bij Studio 100 in Schelle een prototype voor van een Mega Mindy computerspel dat kinderen met eenzijdige verlamming helpt revalideren. Met een virtual reality bril zien zij tijdens het spel hun verlamde arm perfect bewegen, wat hun hersenen traint om dat op termijn ook ‘in het echt’ te doen.

Het idee is gebaseerd op de ‘spiegeltherapie’ die werd ontwikkeld voor de behandeling van fantoompijnen. Naast een zeer nauwkeurige tracking van de bewegingen, werd ook een platform ontwikkeld waarmee de therapeut de frequentie, de kwaliteit, en de vooruitgang in de oefeningen kan opvolgen. 

Kinderen met eenzijdige verlamming (hemiplegie, bijvoorbeeld als gevolg van een hersentumor) moeten tijdens hun revalidatie regelmatig oefenen. Het is echter niet eenvoudig om hen daarvoor te motiveren. Ze spelen immers liever en computerspelletjes zijn vaak een favoriete bezigheid. En zo ontstond twee jaar geleden het idee bij tien bedrijven en onderzoeksgroepen om een zogeheten ‘exergame’ te ontwikkelen voor kinderen met hemiplegie. Een exergame combineert ‘exercise’ of fysieke activiteit en ‘gaming’. 

Prototype

In het kader van We-Move werd een prototype voor een exergame ontwikkeld dat gebruik maakt van een VR-bril voor spiegeltherapie. "Spiegeltherapie wordt vaak gebruikt voor volwassenen met eenzijdige verlamming ten gevolge van een beroerte, en voor de behandeling van fantoompijnen. Daarbij wordt een spiegel geplaatst tussen de normale arm en de verlamde arm. Bij beweging van de ‘goede’ arm, zie je in de spiegel beide armen normaal bewegen. Zo worden de hersenen misleid en verbetert de beweging van de verlamde arm of verdwijnen fantoompijnen. Spiegeltherapie is echter moeilijk toe te passen bij kinderen omdat ze het vervelend vinden en snel hun aandacht verliezen", legt Hilde Van Waelvelde van de UGent-onderzoeksgroep Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie uit. "In plaats van een spiegel gebruiken wij nu een virtual reality bril. Op die manier willen we ook kinderen tussen 4 en 12 jaar met spiegeltherapie kunnen behandelen. De beweging van de goede hand wordt opgemeten en dit vertaalt zich in een beweging van beide handen in de virtuele spelomgeving." 

Boeven vangen

Dit nieuwe exergame werd tijdens het project getest, vooral om na te gaan of kinderen de virtual reality techniek aanvaarden. Het bleek voor hen geen probleem om met de bril hun oefeningen uit te voeren. Therapeuten en neurologen kunnen nu verder met het spel aan de slag om het effect op de revalidatie en op de hersenen verder te onderzoeken.

In het kader van We-Move werd nog een tweede prototype van een exergame ontwikkeld, een algemeen activerend game dat onder andere voor obese kinderen kan worden gebruikt. Met een dieptecamera en drukzooltjes, om bewegingen zeer nauwkeurig te kunnen detecteren, worden kinderen aangezet om te lopen, te springen en te vliegen, en samen met Mega Mindy of Mega Toby een boef te vangen. Alle data worden nauwkeurig opgeslagen zodat de therapeut via een gebruiksvriendelijke interface de frequentie, de kwaliteit en de vooruitgang in de oefeningen kan opvolgen, ook wanneer die thuis worden uitgevoerd.

Het Imec.icon We-Move project liep van 1 januari 2015 tot 31 december 2016 en bundelde de krachten van commerciële partners Sileni Studios, RS Scan International, Spartanova, PreviewLabs en Studio 100 met de wetenschappelijke expertise van onderzoekers van imec – ETRO – VUB, UGent – Rehabilitation Sciences and Physiotherapy (Revaki), UZ Gent – Children Rehabilitation Center, imec – IPI – UGent en  Imec – MICT – UGent. Het project kon ook rekenen op de financiële ondersteuning van Agentschap Innoveren & Ondernemen.

Meer info op We-Move