Zes futuristische offroad voertuigen

“Wij hebben geen wegen nodig”, zei Doc Brown in Back to the future, toen hij zijn tijdreisauto bouwde. Hij reisde immers in een vliegende tijdmachine. Maar niet alle voertuigen hoeven natuurlijk te vliegen, als ze zich buiten de getreden paden willen verplaatsen. Dat komt vooral van pas in landelijke gebieden, waar nog geen wegen zijn aangelegd, of in rampgebieden, waar de wegen niet meer begaanbaar zijn na aardbevingen of overstromingen. De laatste tijd zien we steeds meer innovaties voor dat soort offroad transport.

Sommige futuristische all-terrain voertuigen zijn zo gebouwd dat ze bijna overal kunnen rijden; andere dragen hun eigen wegoppervlak met zich mee en pikken het na gebruik weer op. Rijden over onneembare obstakels, of een weg aanleggen voor andere voertuig: voor elke toepassing is er wel een machine die de klus kan klaren.

Weg-transporterende vrachtwagen

faun

Maak zelf je eigen weg? Het Britse bedrijf Faun Trackway bedacht en bouwde een vrachtwagen die overal kan rijden – omdat hij zijn eigen weg meeneemt. Op een verder tamelijke gewone vrachtwagen bevindt zich een rol dun aluminiumprofiel die kan worden uitgerold tot 50 meter bestrating. Het zo gemaakte wegdek kan voertuigen dragen met een maximum gewicht van 70 ton. De truck is daardoor weer geschikt bij reddingstoepassingen waar goederen moeten worden geleverd in moeilijk te bereiken gebieden.  Als het konvooi de aluminium weg is gepasseerd, rolt de creatie van Faun Trackway de weg weer op en rijdt vervolgens door naar de volgende uitdagende situatie.  

Elektrische ‘spin’

swinair

De Swincar is een  bizar maar nuttig voertuig dat vrijwel overal kan rijden. Alle onafhankelijk – elk met een eigen motor – aangedreven wielen zitten vast aan een ‘spinnenpoot’ voor extra ruimte ten opzichte van de grond. Deze opzet zorgt voor veel power en controle, dus zelfs op het lastigste terrein hoeft de Swincar geen vaart te verminderen, laat staan te stoppen. Omdat het een volledig elektrisch voertuig is zonder emissie passeert het alle traditionele ATV’s ook nog eens op milieugebied.

Tunnel-rits-truck

zipper

Deze truck kan niet alleen rijden op plaatsen waar geen weg is, maar hij kan ook in 24 uur een 22 km lange tunnel bouwen van Lego-achtige bouwblokken. De truck is uitgerust met rollen die op hun plaats worden gehouden door een conische metalen kern en de bredere voorkant van de vrachtwagen kan de op maat gemaakte blokken zo plaatsen dat een perfecte boog ontstaat. Voor de door deze truck samengeritste boogtunnels is geen cement of lijm nodig om de blokken bij elkaar te houden. Beter nog: de blokken kunnen weer worden weggehaald als de tunnel niet langer nodig is. Ze kunnen dan nog vele malen opnieuw worden gebruikt.

 Hellingproef met VW partybus

vw

Terwijl sommige off-the-road voertuigen zijn bedoeld voor serieuze doeleinden, gaat het bij andere juist om een lekker feestje. Bij deze gemodificeerde 1966 VW Bus Bulli T1 zijn de wielen vervangen door rubberen sneeuwmobiel-rupsbanden. Het hippe feestbusje voelt zich goed thuis in de sneeuw. Het rijdt zo’n 45 kilometer per uur en is uitgerust met een 1000 watt subwoofer, twee 300 watt luidsprekers, een draaitafel en een microfoon. Je hebt alleen nog sneeuw en je eigen DJ nodig.

Automatische stratenmaker

tiger

Een Nederlandse vinding: deze machine legt in een mum van tijd een karakteristieke klinkerweg en kan het werk overnemen van een hele ploeg stratenmakers. De machine, Tiger-Stone genaamd, legt in een dag tot 400 vierkante meter bestrating, met een instelbare breedte tot 6 meter. De klinkers moeten door mensen in het gewenste patroon in een bak worden gelegd. De machine maakt dan gebruik van de zwaartekracht om de klinkers te plaatsen op de voor-geëgaliseerde bodem met zandlaag. Tiger-Stone voorkomt de rugklachten waar veel stratenmakers last van hebben, en bespaart bovendien tijd en kosten. Maar het mooiste is wel dat hij een fraaie klinkerweg achterlaat.

All-terrain driewieler

horizon

Deze hybride driewieler helpt avonturiers met een lichamelijk beperking om naar plaatsen te gaan waar ze eerder niet konden komen. De Horizon, een creatie van ontwerper Jesse Lee, kan overweg met een grote variëteit aan terreinen die voor rolstoelen of andere aangepaste voertuigen moeilijk of geheel niet toegankelijk zijn. Hij wordt elektrisch aangedreven en met pedalen (bediend met voeten of handen), wat op drie verschillende manieren kan worden gecombineerd, afhankelijk van het vermogen dat nodig is. De Horizon haalt rum 35 km/u en de 48-volt lithium-ion accu is goed voor een actieradius van 45 km.

bron: Inhabitat, Engadget