Agentschap Telecom heeft meegedaan met een grootschalig Europees onderzoek naar elektriciteitsmeters. De twee onderzochte merken in Nederland waren technisch in orde, één merk is gewezen op onvolledige administratie rondom de toegang tot de Nederlandse markt.
Jaarlijks worden zo’n 14 miljoen elektriciteitsmeters in de Europese Unie verkocht en dit aantal lijkt steeds meer toe te nemen. Daarom is toezicht op deze meters belangrijk: de consument moet ervan verzekerd zijn dat zijn meter meet wat die moet meten. Onafhankelijke controle op de kwaliteit is dan ook belangrijk. Bijna elk huishouden in Nederland heeft een elektriciteitsmeter, meestal in de meterkast. Deze meter meet het verbruik aan elektriciteit en geeft de actuele stand aan.
Resultaten
Agentschap Telecom heeft gekeken naar twee van de tien type meters van vier merken die in de Nederlandse markt te koop aangeboden worden. Deze apparaten zijn beoordeeld op technisch en administratief vlak. Technisch mankeerde niets aan de apparaten van beide merken. Alleen administratief was een van de merken op het aspect toelating niet op orde. Het ging om de beschrijving van de software in de toelating. De fabrikant is hier op gewezen en heeft de toelating laten aanpassen.
Europees
In totaal deden twaalf Europese lidstaten mee aan dit onderzoek dat ook naar warmtemeters keek. Agentschap Telecom heeft dit soort meters voor Nederland buiten beschouwing gelaten. Voor warmtemeters was ten tijde van het onderzoek het onderdeel warmtemeters van de MID-richtlijn niet in Nederlandse regelgeving (Metrologiewet) geïmplementeerd.