Slimme software vervangt boormachine

Hackers manipuleren tegenwoordig met gemak de kilometerstand van duizenden voertuigen. Voor een paar tientjes en binnen een kwartier draaien ze de tellerstand van je auto zo ver terug als je wilt. Strafbaar: jazeker. Maar het blijkt betrekkelijk eenvoudig te doen.

Een zoekopdracht in Google bewijst dat tal van schimmige figuren deze terugdraaidienst op illegale basis aanbieden. Desgewenst kun je als particulier de software ook zelf bestellen, om vervolgens illegaal als hacker aan de slag te gaan.

Het idee dat kilometerfraude zich enkel in de jaren ’80 voordeed, clichématig uitgevoerd met behulp van een boormachine, is achterhaald. Anno 2016 is het gereedschap vervangen door slimme software die de boordcomputer ontregelt en kunnen we beter spreken van car hacking. Een serieus maatschappelijk probleem, want het kost Nederland jaarlijks zo’n 160 miljoen euro en zorgt voor onveilige verkeerssituaties. Volstrekt onnodig, want voor slechts 2 euro vraag je bij de RDW een tellerrapport aan. Dit rapport biedt direct zicht op het (on)logische verloop van de kilometerstanden van elk voertuig

Een kind kan de was doen

Met behulp van software en een touchscreen kan binnen no time de kilometerstand van een voertuig worden aangepast. De apparatuur manipuleert net zo makkelijk een kilometerteller van een Peugeot uit 1992 als die van een BMW uit 2015. De louche partijen die actief zijn binnen deze markt, vragen vanzelfsprekend niet om autopapieren of een motief van het terugdraaiverzoek. Binnen een kwartier rij je weg met een auto die duizenden euro’s meer ‘waard’ lijkt dankzij de vermindering van een aantal nullen (naar keuze) op de teller.

Het kan écht iedereen overkomen

Ondanks dat het manipuleren van kilometerstanden volgens de wet illegaal is, zijn dagelijks tientallen Nederlanders het slachtoffer van deze vorm van car hacking. Een voertuig met gehackte teller leidt gemiddeld zo’n duizend euro schade, omdat het veel duurder is in aanschaf en onderhoud dan je op basis van de kilometerstand zou mogen verwachten. De slachtoffers variëren van ervaren automobilisten tot argeloze consumenten.

Een voorbeeld van een slachtoffer is Peter uit Heerlen, die al zijn hele carrière werkzaam is binnen de autobranche en daarom beslist geen leek is. Op internet vond hij een bestelbus met een relatief aantrekkelijke kilometerstand van 206 000. Na aankoop (zonder raadpleging van het RDW Tellerrapport) bleek dat het busje een jaar eerder nog het dubbele aantal kilometers op de teller had staan. De voormalige eigenaar van het busje was met de noorderzon vertrokken en Peter leed uiteindelijk € 5000 verlies op deze aankoop. Bekijk hieronder de video voor het persoonlijke verhaal van Peter:

Tellerstand (on)logisch?

Mensen die van plan zijn om een tweedehands voertuig aan te schaffen, vragen bij de garage of particuliere verkoper heel simpel een tellerrapport aan. Elke eigenaar/houder van een voertuig kan via de website van RDW voor € 2 een tellerrapport aanschaffen. Dit rapport toont alle geregistreerde tellerstanden over de jaren heen. De RDW bestempelt vervolgens de data in dit rapport als ‘logisch’, ‘onlogisch’ of ‘geen oordeel’ wanneer er onvoldoende informatie bekend is om een oordeel te vormen.