TU Delft wil hoogleraar Ertms aanstellen

De TU Delft heeft plannen om een hoogleraar aan te stellen die gespecialiseerd is in het European Rail Traffic Management System. Dat maakt het mogelijk om wetenschappelijk onderzoek en onderwijs te starten dat zich richt op dit treinbeïnvloedingssysteem. “In de spoorsector is grote behoefte aan uniforme kennis, wetenschappelijk onderzoek en onderwijs over Ertms. Vandaar dat ik al ruim een jaar in de markt aan het aftasten ben wat de behoefte is op het gebied van Ertms”, aldus hoogleraar Railbouwkunde Rolf Dollevoet.

De railmarkt zou via een soort gezamelijk fonds vijftig procent van de financiering van het hoogleraarschap op zich kunnen nemen. "We willen samen met andere universiteiten onderwijs op gaan zetten in Nederland en daar buiten", aldus Dollevoet. "De sector is op Europees niveau ook aan de weg aan het timmeren. Zo werkt ProRail op dit moment aan Level 3 in samenwerking met Network Rail.

Onderwijs

Volgens Ertms-specialist Eelco Schrik van Strukton Rail is er in de Europese railsector nog een gebrek aan kennisborging en onderzoek naar dit spoorsysteem. "Er zijn allerlei inframanagers, vervoerders, consultants, aannemers, leveranciers NoBo’s en uiteraard de ERA met veel verspreide kennis over Ertms. Echter ontbreekt nog de vrije kennisborging, onderwijs en onderzoek die je nodig hebt om op grote schaal een systeemsprong te kunnen maken naar Ertms."

"Dit belemmert de uitontwikkeling van Ertms, omdat marktpartijen voornamelijk onder financiële prikkels willen doorontwikkelen en daarbij ook nog eens de neiging hebben om niet voorbij de oogkleppen van de eigen organisatie te willen kijken", aldus Schrik. "Als onderwijsinstelling kun je sneller innovaties in gang zetten. Een universiteit is minder geneigd investeringen terug te willen verdienen dan bijvoorbeeld een leverancier."

Bron: SpoorPro