Consumer devices vallen in de bedrijfsomgeving dubbel zo vaak uit als zakelijke devices

De ‘consumerisation’ zet stevig door in de IT-sector. Daarom strijden traditionele leveranciers van PC’s en laptops om marktaandeel in de zakelijke markt. Grote consumermerken zoals Apple en Samsung claimen dat werknemers de gebruikerservaring van consumentenapparatuur nu ook vertaald willen zien in hun zakelijke ‘werkapparatuur’. Daardoor weten de decisionmakers in het bedrijfsleven bij het kiezen van tools voor hun medewerkers niet meer goed raad met de vervagende grenzen tussen zakelijke apparatuur en mobiele consumentenapparatuur.

Door de BYOD-trend vervaagt de grens tussen het privé en het zakelijke domein steeds meer volgens Jan Kaempfer, general manager marketing bij Panasonic Computer Product Solutions: "Vroeger werd een consumentenapparaat gebruikt voor entertainment en privézaken zoals e-mails checken, op internet surfen, webtoepassingen gebruiken of streaming media bekijken. Die apparatuur was cool, licht en mooi om te zien.

Zakelijke apparaten waren daarentegen heel anders, aangezien ze ontworpen waren voor professioneel gebruik, waarbij een steviger en robuuster ontwerp vereist was met bijbehorende functies voor buitendienstmedewerkers en technici. Hun primaire functie was het uitwisselen van gegevens op plaatsen zoals magazijnen, bouwplaatsen of olieplatforms, waar een grote kans op beschadiging en valpartijen bestond. Daardoor moesten ze bestand zijn tegen stof en vuil en moesten ze kunnen werken in alle omstandigheden. Dat maakte de toestellen uitermate functioneel, maar zeker niet cool, licht en mooi om te zien."

De consumerisation van de IT-sector zorgde voor een drastische ommekeer, waarbij er steeds meer vraag kwam naar consumentenproducten die tegelijk functioneel en robuust zijn. Wij willen nu dat apparaten dun, licht en snel zijn met een maximum aan functionaliteiten en tienduizenden apps binnen handbereik die alles mogelijk maken, van het plannen van een vakantie tot het betalen van de rekeningen. Vanuit bedrijfsmatig oogpunt komen daar ook eisen bij zoals de beschikbaarheid van meerdere poorten, lange batterijduur, mobiliteit en optimaal functioneren in alle omgevingen.

Met deze ontwikkelingen in het achterhoofd ziet Kaempfer voor bedrijven enkele belangrijke elementen om bij de toestelkeuze rekening mee te houden:

  • Uitvalpercentage van consumentenapparatuur

Een consumentenapparaat is gewoonweg niet gebouwd om even lang mee te gaan als zakelijke rugged apparatuur. Volgens een rapport van VDC Research uit 2013 hebben non-rugged apparaten twee keer zoveel kans op uitval dan rugged apparaten*. Daarom ook dat de levenscyclus van consumentenapparaten gemeten wordt in maanden, die van rugged apparatuur in jaren. Over een periode van vijf jaar is de total cost of ownership van een consumentenapparaat zelfs 50% hoger dan die van een zakelijk/rugged apparaat, aangezien ze gedurende deze periode twee of drie keer vervangen moeten worden en daardoor meer geld kosten dan men oorspronkelijk dacht*.

Het onderzoek van VDC Research toonde ook aan dat een gemiddeld defect tot ongeveer 80 minuten uitvaltijd voor de medewerker leidt*. Er moet dus niet alleen rekening worden gehouden met de vervangings- en reparatiekosten, maar ook met verloren manuren. Aangepaste zakelijke rugged toestellen verhogen de productiviteit en laten medewerkers efficiënter werken.

  • Beveiliging

Consumentenapparatuur heeft ingebouwde beveiliging, maar niet op het hoge niveau, dat voor een enterprise-device noodzakelijk is. BOYD stelt netwerken bloot aan allerlei risico’s. Verbinding maken met bedrijfsgegevens via een consumentenapparaat kan risico’s inhouden voor de veiligheid van het bedrijfsnetwerk. Rugged apparaten zijn daarentegen ontworpen voor zakelijk gebruik en bevatten beveiligingsfuncties die voldoen aan wet- en regelgeving, strikte brancherichtlijnen en ze beschermen devices en toepassingen tegen cybercriminelen.

Veiligheid blijft een groeiende prioriteit voor de meeste bedrijven; vooral bedrijven die met gevoelige gegevens omgaan. Door apparaten te gebruiken die voldoen aan strenge procedures voor de naleving van wetgeving kunnen bedrijven erop vertrouwen dat hun systemen goed beschermd zijn tegen hackers.

  • Gemak

Vroeger waren consumentenapparaten veel gemakkelijker en mooier als het ging om design, het touchscreen en de keuze aan apps. Daardoor zagen de rugged apparaten er futloos en ouderwets uit. "Dat is nu allemaal anders geworden," zegt Kaempfer. "Veel van de rugged apparaten van nu zien er uit als een consumenten-smartphone of -tablet. De meeste rugged apparaten zijn ook compatibel met Android of Windows, waardoor gegevens makkelijker tussen besturingssystemen kunnen worden uitgewisseld."

Zo hebben de nieuwste consumentendevices vanwege het dunne design over het algemeen geen VGA- en grote USB-poorten. Bedrijven hebben deze poorten echter nog steeds nodig, want ze kunnen van essentieel belang zijn voor een mobiele medewerker. Daarnaast zijn business-rugged modellen ontworpen om bescherming te bieden aan belangrijke onderdelen, zoals het scherm, de harde schijf en het toetsenbord, waardoor werknemers actief en mobiel blijven zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over beschadiging of uitval van hun toestel.

Bedrijven moeten zich volgens Kaempfer dus niet laten misleiden door de toeters en bellen van die blinkende nieuwe consumentenapparaten, want zij zouden er wel eens achter kunnen komen dat goedkoop duurkoop is, omdat zij jaarlijks hun apparaten moeten vervangen.

*) Bron: Mobile Device TCO Models for Line of Business Solutions – April 2013 (David Krebs)