Mensaangedreven onderzeeër wint van Olympisch zwemmer

Het TU Delft studententeam Wasub racete woensdag 22 juni met hun zelf ontworpen en gebouwde mensaangedreven onderzeeër tegen Olympisch zwemmer Kyle Stolk. Het Wasub-team was de Olympisch zwemmer voor Nederland in Rio anderhalve seconde te snel af. In het Pieter van den Hoogenband Zwemstadion in Eindhoven won de machine het van de mens.

Het was een unieke training voor Kyle om te racen tegen een onderzeeër die twee maal zo snel kan als de zwemmer. Sander Leussink van het studententeam: "Erg tof dat de Wasub won, want halverwege de race verloren we ons luik, waardoor we veel weerstand hadden. Piloot Robin trapte hard door om in een tijd van 49.04 seconde de race te winnen." Kyle deed over de afstand van 100 meter 50.48 seconde. Kyle: "Ik dacht dat ik weggeblazen zou worden, maar dat viel gelukkig mee. Het is spannender geworden dan ik had verwacht." 

Toekomstige uitdaging

In juni 2015 heeft het Wasub-studententeam het wereldsnelheidsrecord voor mensaangedreven onderzeeërs gezet op 13,74 km/uur. Na de race tegen Stolk gaat het team van 11 tot 15 juli in Engeland de strijd aan tegen vergelijkbare teams van over de hele wereld tijdens de European International Submarine Races in Gosport. Daar zal de nieuwe onderzeeër niet alleen snel, maar ook zeer wendbaar moeten zijn. 

U-bocht

Tijdens de competitie in Engeland legt de onderzeeër een parcours af met een U-bocht en een slalom. Dit vergt bijzonder veel van de piloot in de boot, die tegelijk trapkracht levert en zich moet manoeuvreren door het bochtige parcours. Een uitdagende prestatie voor de piloot – in duikuitrusting in een met water gevulde onderzeeër – op 5 meter diepte. Omdat niet iedereen hiervoor geschikt is, zijn na een uitgebreide selectie twee piloten gekozen die erg sportief zijn en veel duikervaring hebben.

Innovatie

Om de piloot een zo snel mogelijke race te laten varen is de Wasub zowel van binnen als van buiten flink vernieuwd. De romp is volledig uitgevoerd in koolstof, wat zorgt voor een bijzonder sterke en lichte boot. De boot stuurt en houdt hoogte door middel van het hybride mechanisch/elektrische stuursysteem, mede ontwikkeld door studenten van de Haagse Hogeschool. Ook nieuw is de samenwerking met bewegingswetenschappers van de VU Amsterdam. Zij zorgen voor een optimale voorbereiding van de piloot voor de race. Dit alles moet bijdragen aan een nieuw parcoursrecord in Engeland deze zomer.