Innovatie voorkomt graafschades

Met nieuwe technische mogelijkheden kunnen graafschades in de toekomst worden voorkomen. Op de Technische Kontakt Dagen, vorige week in Almere, sloegen Agentschap Telecom, Gasunie en het Kadaster de handen ineen. Onder het thema: ‘Graven in de toekomst begint nu’ lieten deze orgaisaties nieuwe tools zien waarmee graafschades in de toekomst kunnen worden voorkomen.

Het aantal graafschades in Nederland daalt. Agentschap Telecom is optimistisch over deze daling maar constateert ook dat partijen uit de graafketen de komende jaren kansen moeten benutten en meer met elkaar moeten gaan samenwerken. Robert-Jan Looijmans, teamleider WION bij Agentschap Telecom: "De komende jaren is van alle partijen uit de graafketen een extra inspanning nodig om het aantal graafschades in Nederland verder te laten dalen. Nieuwe technische mogelijkheden gaan ons daarbij helpen.”

Virtuele proefsleuf

Zorgvuldig graven begint met weten wat er in de ondergrond zit. Gasunie gebruikt grondradartechniek in combinatie met augmented reality waardoor je met een app door de grond heen kunt kijken. Op het scherm van je mobiele telefoon kun je in één oogopslag zien welke kabels en leidingen er in de grond zitten. Tijdens de TKD konden bezoekers de app downloaden en uitproberen. De komende jaren wordt de app door Gasunie doorontwikkeld. Doel is om hem over twee jaar op de markt te brengen.

Klic aanwezig

Voordat je begint met graven, ben je verplicht om een Klic-melding bij het Kadaster te doen. Van het Kadaster ontvang je de gebiedsinformatie die op de graaflocatie aanwezig moet zijn. Deze informatie wordt binnenkort gevectoriseerd. Het gebruikersgemak voor de grondroerder neemt hierdoor sterk toe. 

Keetkaart 

In de praktijk blijkt dat het voor gravers niet altijd duidelijk is wat gebiedsinformatie is. Agentschap Telecom heeft een poster ontwikkeld (pdf) waarop alle documenten van de gebiedsinformatie staan. Deze poster is bedoeld om in de bouwkeet op te hangen. Looijmans: ”Check voordat de bak de grond in gaat altijd eerst de Klic. Deze poster gaat daarbij helpen. We rekenen op de professionaliteit van de kraanmachinisten, we hebben hen nodig.”