Radarchip voor zelfrijdende voertuigen

Imec en Infineon werken samen aan de ontwikkeling van een 79 GHz sensorchip voor radartoepassingen in voertuigen. De bijdrage van Imec bestaat uit expertise op het gebied van HF-systemen en circuit- en antenne-ontwerp voor radartoepassingen. Infineon brengt in de samenwerking zijn kennis in op het gebied van radar-sensorchips.

Als belangrijke stap naar de volledig geautomatiseerde auto is de ontwikkeling ontwikkeling van een eerste demonstratiechip in 28 nm Cmos technologie goed op schema. Infineon  en Imec verwachten de eerste monsters van de sensorchips te kunnen presenteren in het derde kwartaal van 2016. Een complete demonstrator van het radarsysteem is voorzien voor begin 2017.

In de huidige voertuigen met ‘driver assistance’ functies bevinden zich één tot drie radarsystemen. In de toekomst zullen dat er in volledig geautomatiseerde auto’s een stuk of tien zijn, naast tien andere sensorsystemen met camera- of lidar-technologieën.

"Infineon draagt nu bij aan de veiligheidsschil om de gedeeltelijk en volledig geautomatiserde auto", zegt Ralf Bornefeld, vicepresident en algemeen directeur Sense & Control bij Infineon Technologies. "In de toekomst gaan we radar-sensorchips produceren, als een single-chip oplossing in een klassiek Cmos-proces, voor toepassingen als automatisch parkeren."

"Infineon is een waardevolle partner in ons R&D-programma voor geavanceerde Cmos radartechnologie op 77 GHz en 79 GHz", zegt Wim van Thillo, programmadirecteur perceptive systems bij Imec. "Vergeleken met de mainstream 24-GHz-band, maken de 77- en 79-GHz-banden een hoger nauwkeurigheid mogelijk in bereik-, doppler- en hoek-detectie. Met die voordelen willen we radar-prototypen maken met geïntegreerde integrated multiple-input, multiple-output (MIMO) antennes die niet alleen grote objecten waarnemen, maar ook voetgangers en fietsers, zodat ze bijdragen aan een veiliger verkeer."