EO

Volgende stap naar brandstofcelauto als energiecentrale

16 maart 2016 om 13:10 uur - Delft

Een waterstofauto zoals de Hyundai IX35 kan in de toekomst dienst doen als energiecentrale. Een consortium van partijen is er onlangs in geslaagd om een stopcontact als elektriciteitsuitgang te ontwerpen en te installeren op een brandstofcelauto.


De onderzoeksgroep Future Energy Systems van professor Ad van Wijk (Faculteit 3mE, TU Delft), doet binnen het programma Car as Power Plant onderzoek naar verschillende geïntegreerde systeemtoepassingen van brandstofcellen. Brandstofcelauto's produceren elektriciteit, warmte en schoon water uit waterstof. Dat kan worden gebruikt in huizen, scholen en kantoren. De omgebouwde Hyundai brandstofcelauto kan nu 10 kW vermogen leveren. Dat is genoeg om gemiddeld tien huizen te voorzien in hun elektriciteitsgebruik. Met het stopcontact kan de auto geprogrammeerd elektriciteit leveren aan het elektriciteitsnet of direct aan een woning, bijvoorbeeld als aanvulling op zonne- en windenergie. Deze toepassingen worden in de volgende fase onderzocht en getest.

 

Omdenken in het systeem

Deze innovatie brengt verschillende technologische innovatievraagstukken met zich mee: hoe kan deze auto zijn elektriciteit zodanig leveren dat het elektriciteitsnet met een wisselend aanbod aan zonne- en windenergie stabiel wordt. En hoe kan lokaal en op een duurzame manier de benodigde waterstof worden geproduceerd uit bijvoorbeeld zonne-energie, worden opgeslagen en worden gedistribueerd? Ook ontstaan er vragen op andere, niet technologische domeinen, bijvoorbeeld als het gaat om het verdienmodel van energiebedrijven, de acceptatie door automobilisten, de bestaande wet- en regelgeving omtrent energieproductie en distributie of de training en opleiding van de installatiebranche en automobielindustrie. Om dit soort innovaties uiteindelijk in de praktijk te laten slagen, is het belangrijk te innoveren en om te denken op systeemniveau.

 

Samenwerking

Dit project is een samenwerking van innovatieve marktpartijen: Accenda, Stedin, Shell, Hyundai, RDW en Gasterra en studenten van de TU Delft, de Haagse Hogeschool en het ROC Mondriaan.

 

Systeeminnovaties op The Green Village

Op de campus van de TU Delft werken vele marktpartijen samen aan innovaties op systeemniveau. The Green Village, het ‘levende systeemlab' van en voor de TU Delft, dat momenteel in ontwikkeling is, brengt alle benodigde stakeholders bij elkaar. Wetenschappers en studenten, bedrijfsleven en overheden participeren in verschillende innovatieprogramma's, waaronder Car as Power Plant. Al deze partijen werken gelijktijdig, ieder vanuit zijn eigen discipline en expertise, samen aan duurzame innovaties. Zo versnellen we de ontwikkeling ervan en werken we gezamenlijk aan een duurzame toekomst.

 

Reacties (1)

het zou leuk zijn als ook gemeld wordt welke autos dan ook terugleveren. Dus autos die ik thuis kan aansluiten, of is dit de eerste?
paul, 17 maart 2016 08:38
 

Gerelateerd nieuws

NL investeert in Ultra Diepe Geothermie

NL investeert in Ultra Diepe Geothermie

De ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu, EBN, TNO en zeven consortia van bedrijven hebben de zogeheten Green Deal Ultra Diepe Geothermie (UDG) ondertekend. UDG kan volgens de ondertekenaars tot…

rovc

Kwart HR heeft moeite met keuze opleiding technici

Bedrijven hebben behoefte om technici bij te scholen, maar HR-medewerkers tasten geregeld in het duister als zij een opleiding moeten selecteren voor technisch personeel. Bijna een kwart geeft aan hier moeite mee te…

Museum of failure (video)

Museum of failure (video)

De meeste mensen zullen het Google Glass nog wel kennen, maar de Apple Newton? De DVD die zichzelf na 48 uur opblaast? En de Bic for her? Allemaal voorbeelden van geflopte innovaties die worden tentoongesteld in het…

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Product van de maand

RSS
Nieuwe RFID-veiligheidsvergrendeling AZM 300 met uitgebreide functies

Een kleine twee jaar geleden introduceerde Schmersal met het basismodel van de AZM 300 een geheel nieuw concept voor...

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

22 juni 2017, Vianen

LOTOTO Safety

Training bij Pilz

22 juni 2017, Midden van het land

Opgeruimd denken en dan schrijven voor ingenieurs

Training verzorgd door: PAO Techniek en Management Postbus 5048, 2600 GA Delft Tel: ...

23 juni 2017, Vianen

Veiligheidsrelais training PNOZ Multi

Training bij Pilz

Meer agendapunten »