EO

Volgende stap naar brandstofcelauto als energiecentrale

16 maart 2016 om 13:10 uur - Delft

Een waterstofauto zoals de Hyundai IX35 kan in de toekomst dienst doen als energiecentrale. Een consortium van partijen is er onlangs in geslaagd om een stopcontact als elektriciteitsuitgang te ontwerpen en te installeren op een brandstofcelauto.


De onderzoeksgroep Future Energy Systems van professor Ad van Wijk (Faculteit 3mE, TU Delft), doet binnen het programma Car as Power Plant onderzoek naar verschillende geïntegreerde systeemtoepassingen van brandstofcellen. Brandstofcelauto's produceren elektriciteit, warmte en schoon water uit waterstof. Dat kan worden gebruikt in huizen, scholen en kantoren. De omgebouwde Hyundai brandstofcelauto kan nu 10 kW vermogen leveren. Dat is genoeg om gemiddeld tien huizen te voorzien in hun elektriciteitsgebruik. Met het stopcontact kan de auto geprogrammeerd elektriciteit leveren aan het elektriciteitsnet of direct aan een woning, bijvoorbeeld als aanvulling op zonne- en windenergie. Deze toepassingen worden in de volgende fase onderzocht en getest.

 

Omdenken in het systeem

Deze innovatie brengt verschillende technologische innovatievraagstukken met zich mee: hoe kan deze auto zijn elektriciteit zodanig leveren dat het elektriciteitsnet met een wisselend aanbod aan zonne- en windenergie stabiel wordt. En hoe kan lokaal en op een duurzame manier de benodigde waterstof worden geproduceerd uit bijvoorbeeld zonne-energie, worden opgeslagen en worden gedistribueerd? Ook ontstaan er vragen op andere, niet technologische domeinen, bijvoorbeeld als het gaat om het verdienmodel van energiebedrijven, de acceptatie door automobilisten, de bestaande wet- en regelgeving omtrent energieproductie en distributie of de training en opleiding van de installatiebranche en automobielindustrie. Om dit soort innovaties uiteindelijk in de praktijk te laten slagen, is het belangrijk te innoveren en om te denken op systeemniveau.

 

Samenwerking

Dit project is een samenwerking van innovatieve marktpartijen: Accenda, Stedin, Shell, Hyundai, RDW en Gasterra en studenten van de TU Delft, de Haagse Hogeschool en het ROC Mondriaan.

 

Systeeminnovaties op The Green Village

Op de campus van de TU Delft werken vele marktpartijen samen aan innovaties op systeemniveau. The Green Village, het ‘levende systeemlab' van en voor de TU Delft, dat momenteel in ontwikkeling is, brengt alle benodigde stakeholders bij elkaar. Wetenschappers en studenten, bedrijfsleven en overheden participeren in verschillende innovatieprogramma's, waaronder Car as Power Plant. Al deze partijen werken gelijktijdig, ieder vanuit zijn eigen discipline en expertise, samen aan duurzame innovaties. Zo versnellen we de ontwikkeling ervan en werken we gezamenlijk aan een duurzame toekomst.

 

Reacties (1)

het zou leuk zijn als ook gemeld wordt welke autos dan ook terugleveren. Dus autos die ik thuis kan aansluiten, of is dit de eerste?
paul, 17 maart 2016 08:38
 

Gerelateerd nieuws

Opofferingsgezinde ruimterobot ook geschikt voor rampen (video)

Opofferingsgezinde ruimterobot ook geschikt voor rampen (video)

Nog even en robots kunnen zelfstandig rondwandelen over andere planeten. Daarbij maken ze ook inschattingen over het belang van hun eigen voortbestaan. En dat maakt hun geschikt voor een nevendoel: hulpverlening bij…

Nederland domineert zonnebootrace in Monaco (video)

Nederland domineert zonnebootrace in Monaco (video)

Monaco kleurde afgelopen weekend rood wit en blauw. Én oranje. Want niet alleen was ons land verreweg de grootste leverancier van deelnemers aan de vierde Monaco Solar & Electric Boat Challenge, de wedstrijden werd…

Wie heeft auteursrecht: industrieel ontwerper of fabrikant industriële elektronica?

Wie heeft auteursrecht: industrieel ontwerper of fabrikant industriële elektronica?

Stel, u bent industrieel ontwerper. Of juist opdrachtgever daarvan. Wie heeft dan het auteursrecht en het modelrecht als er niets expliciet over geregeld is?

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Product van de maand

RSS
Verminder de veerhoogte met 50%

Smalley-golfveren bieden de mogelijkheid ruimte te besparen bij de vervanging van schroefveren.

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

26 juli 2017, Vianen

CE-Markering, de basis

Training bij Pilz

15 augustus 2017, Vianen

Masterclass Machineveiligheid

Training bij Pilz

23 augustus 2017, Vianen

CE-Markering, de basis

Training bij Pilz

Meer agendapunten »