Perfecte ‘run’ met feedback surfboard en lepeltje-lepeltje met knuffelbare slaaprobot

Een feedback surfboard, een knuffelbare robot en een jungle-auto. Het zijn slechts enkele van de concrete resultaten van diverse minor-opleidingen van de TU DelftZe waren vorige week allemaal te zien in de Exhibition of Minors bij de faculteit Industrieel Ontwerpen.

Studenten van de minor Sports Innovation ontwikkelden samen met het bedrijf JYSurf een prototype van een ‘feedback surfboard’, een board met geïntegreerd interactief display. Met deze effectieve en innovatieve vorm van videofeedback kunnen surfers hun prestaties direct na een ‘run’ makkelijker en sneller verbeteren. Met behulp van een camera en tablet op het strand voorziet de coach een videofragment realtime van commentaar zodat de surfer, zonder terug te keren naar het strand, kan werken aan de optimalisatie van zijn techniek op de volgende golf.

Knuffelbare slaaprobot

Binnen de minor Robotica werkten negen teams aan verschillende robots. Eén ervan is Somnox een innovatieve, zachte robot om lepeltje-lepeltje mee in bed te liggen. Deze knuffelbare slaaprobot is ontwikkeld met het idee om mensen met slaapproblemen een betere nachtrust te bieden. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat het ‘overnemen’ van een rustige ademhaling van een ander, mensen helpt om in slaap te vallen. Somnox simuleert de ademhaling van een mens, en monitort de nachtrust van de gebruiker. ‘s Ochtends fungeert de robot als wekker, met een rustig geluid en zacht licht. Het prototype van deze ‘slaaprobot’ was samen met andere robots te zien, zoals een zelfrijdend koffieapparaat, een robot-blindengeleidehond, en een bloemenplukrobot. De robots zijn ontwikkeld binnen de minor Robotica van de TU Delft en de minor Robotics and Vision van de Haagse Hogeschool. 

knuffel 

Transit

Stel je een gewone dag op Schiphol voor, mensen uit de hele wereld komen hier samen en zoeken in de chaos naar een plek waar ze, voordat ze moeten boarden, nog even kunnen werken, hun apparaten kunnen opladen, tot rust kunnen komen en medepassagiers kunnen ontmoeten. Momenteel zijn er geen uitnodigende plekken die deze behoeften samenbrengen. In de minor Interactive Environments zochten de studenten naar manieren om passagiers ‘in transit’ zich prettiger te laten voelen. Daya is daarvan een voorbeeld, het is een interactief en sociaal oplaadpunt dat passagiers bewust maakt van hun energieverbruik. Gebruikers moeten ‘swipen’ over de Daya om energie af te nemen, dat maakt hen meer energiebewust. Bovendien kunnen niet alle gebruikers tegelijkertijd energie afnemen, interactie tussen passagiers wordt hiermee bevordert. Stress en chaos voor een vlucht kan zo even worden vergeten. 
Onderdeel van IDStudioLab en het Passme project.

transit

Onderzoeksauto voor de jungle

In de minor Automotive Design werkten studenten van verschillende ontwerpdisciplines (industrieel ontwerpen, werktuigbouw, architectuur, lucht- en ruimtevaart) in vijf maanden aan alle aspecten van automotive ontwerpen. Coördinator Elmer van Grondelle: "In het eindproject ontwierp iedere student een volledig voertuig voor een extreme omstandigheid, de pool, woestijn of zoals Maurice van Bussel die een researchvoertuig ontwierp voor de jungle. De grap is dat, als je je beperkt tot één specifieke omstandigheid, je ontwerpvrijheid juist groter wordt. Je hoeft immers geen enkele concessie te doen om je auto ook in andere omstandigheden te laten functioneren."

Het voertuig dat Maurice ontworpen heeft, is gemaakt voor twee onderzoekers die diverse dingen in de jungle onderzoeken. Zo moet het voertuig ‘climate pods’ in bomen kunnen hangen die het tropisch klimaat monitoren. En bijvoorbeeld samples nemen van planten, water en grond opslaan voor onderzoek naar medicijnen en de toenemende vervuiling van het regenwoud. Daarom zitten er onder andere een koeling voor research samples en een sterke lamp in het robuuste voertuig en zit er een ladder op.

jungle auto 

3D geprinte horloges

In de minor on advanced prototyping is er door een groep studenten gewerkt aan het ideale horloge. In verschillende gedaantes, 3D geprint of juist uit hout gekerfd, aan de hand van digitale technologieën was de opdracht om een juweel te maken in het ‘handschrift‘ van de maker. Ook zijn (elektrische)  longboards gemaakt en bijvoorbeeld een speciale rugzak om katten te vervoeren. 

horloge