Green Team Twente onthult ontwerp nieuwe waterstofauto

Green Team Twente heeft het ontwerp onthuld van de nieuwe waterstofauto H2.Zero. Het team wil met de nieuwe auto een (omgerekend) brandstofverbruik van 1 op 1000 halen en mikt daarmee in juni op een podiumplek tijdens de Shell Eco Marathon in Londen. De Twentse studenten optimaliseren het ontwerp van de waterstofauto van het vorige team.

Dat de waterstofauto sterk in opkomst is, weten de studenten van Green Team Twente maar al te goed. Het vorige team bouwde een auto die toegankelijker werd en meer de auto van de toekomst symboliseerde. Het nieuwe team gaat auto op technisch vlak optimaliseren.
"Veel autofabrikanten zijn al gestart met de grootschalige productie van auto’s op waterstof", vertelt Wouter Jeuring van Green Team Twente. "In Japan en Europa wordt stevig geïnvesteerd in de benodigde infrastructuur. Zo werkt Duitsland met het H2 Mobility Initiative. In 2023 moet Duitsland vierhonderd tankstations hebben waar waterstof beschikbaar is, de komende vier jaar moeten het er al honderd zijn. Dat zijn mooie ontwikkelingen."

Grote veranderingen aan body

De brandstofcel in de H2.Zero blijft hetzelfde als in de vorige auto, maar de nieuwe waterstofauto ondergaat grote veranderingen. Zo worden de ophanging en overbrenging aangepast en wordt de buitenkant gewijzigd en verbeterd. "We ontwikkelen een compleet nieuwe body voor de auto", zegt Wouter Jeuring. "De organisatie heeft de eisen aangescherpt. Onze nieuwe auto krijgt daarom een dakconstructie, met een vleugeldeur aan de zijkant, een zogeheten ‘Gullwing’-design. Bij de vorige auto was nog sprake van een glazen koepel die naar voren openklapte."

‘Afkijken’ van Formule 1

Het team bracht tevens een belangrijke verbetering aan in de achterophanging van de auto. "Die hebben we nu aangepast naar een zogenaamd double wishbone systeem", legt Jeuring uit. "Double wishbones zijn stangen die samen met hun ophangingspunt en de feitelijke ophanging van het wiel een vierstangenmechanisme vormen. Dat zorgt ervoor dat alle vier de wielen volledig onafhankelijk van elkaar kunnen veren en dat het wiel daarbij rechtop blijft. Alle vier de wielen zijn nu vastgemaakt aan de auto door middel van koolstofvezel stangen. De ophanging is nu niet alleen erg light, maar ook makkelijk aan te passen. Dit systeem lijkt veel op dat in lichtgewicht raceauto’s, zelfs in de Formule 1."

Steile hellingen in Londen

Eind juni 2016 gaat Green Team Twente de strijd aan met ruim tweehonderd andere teams tijdens de Shell Eco Marathon, waarbij het de bedoeling is zo efficiënt en zuinig mogelijk te rijden op de gekozen brandstof. De Europese editie van de race vindt de komende jaren plaats rondom het beroemde Queen Elizabeth Olympic Park in Londen. Voorheen vond de duurzaamheidsrace plaats rondom Ahoy in Rotterdam. Het nieuwe parcours kent veel steile hellingen en scherpe bochten. "Ook dat brengt voor ons nieuwe uitdagingen met zich mee", zegt Jeuring. "Zo zit er een 200 meter lange helling in het parcours, een steile afdaling en een bocht van 90 graden. Daar passen we ons ontwerp en onze auto natuurlijk op aan."

Green Team Twente

Green Team Twente 2016 bestaat uit 16 studenten van verschillende disciplines. Het grootste deel studeert Electrical Engineering of Werktuigbouwkunde aan de UT, maar het team heeft ook studenten van de opleidingen Industrieel Ontwerpen, Scheikundige Technologie, Advanced Technology, Creative Technology en Technische Bedrijfskunde.

Het team zet zich dit jaar opnieuw sterk in voor het promoten van duurzaamheid, techniek en waterstof als dé toekomstige brandstof, vooral bij jongeren.  Zo zal er ook deze editie een Green Team Twente Young met leerlingen van het Bonhoeffer College in Enschede komen. Zij nemen deel aan de Urban Concept Battery Electric Class.