Relaxed op de achterbank op vakantie: speel een spelletje met je rug

Het comfort van autopassagiers kan worden verhoogd door het gebruik van ‘active seating’: het bedienen van een spelletje via sensoren in de rugleuning van de achterbank die reageren op lichaamsbewegingen. Proefpersonen blijken zich na afloop fitter te voelen. Dat is een van de conclusies van Industrieel Ontwerper Suzanne Hiemstra-van Mastrigt, die op het onderwerp ‘comfort van passagiersstoelen’ promoveerde aan de TU Delft.

"Het doel van mijn onderzoek was om nieuwe kennis te verwerven over het ontwerpen van comfortabele passagiersstoelen voor openbaar vervoer, auto’s en vliegtuigen", zegt Hiemstra-van Mastrigt. "Dat is extra actueel want niet alleen neemt het aantal passagiers toe, ook de (culturele) diversiteit van passagiers. Daarnaast is er een grotere variatie in activiteiten die passagiers onderweg kunnen uitvoeren, dankzij een revolutie in ICT-apparaten en netwerken; denk daarbij ook aan zelfrijdende auto’s in de toekomst. Vandaar dat er meer kennis nodig is over de invloed van de lichaamsmaten van passagiers, de activiteiten die zij onderweg uitvoeren en de eigenschappen van de stoel op de comfortbeleving van passagiers."

 Harde kussens

Soms stuitte Hiemstra-van Mastrigt in haar onderzoek op, op het oog, verrassend eenvoudige verbeteringsmogelijkheden. "Het comfort van een stoel wordt mede bepaald door de leeftijd van de kussens; die worden in de loop der tijd bijvoorbeeld zachter. Maar bij de aanschaf wordt hier vaak geen rekening gehouden. Zeker bij passagiersstoelen van openbaar vervoer, die veelvuldig worden gebruikt, neemt de kwaliteit van de stoelkussens af in de tijd. Proefpersonen in dit onderdeel van mijn studie gaven de voorkeur aan zachtere, verouderde kussens voor een treinstoel. Een simpel advies is dus om de levensduur en de verouderingseigenschappen van het kussen mee te nemen in de keuze."

Spelletje met je rugspieren

Aan de andere kant bevat het onderzoek van Hiemstra-van Mastrigt ook high-tech elementen. "Een van de onderdelen laat zien dat het comfort van autopassagiers kan worden verhoogd door het gebruik van ‘active seating’, dat wil zeggen, het bedienen van een spelletje via sensoren in de rugleuning van de achterbank die reageren op lichaamsbewegingen. Proefpersonen uit deze studie voelden zich fitter en meer verfrist na het spelen van een ‘active seating’ spel vergeleken met andere activiteiten, zoals het lezen van een boek, werken op de laptop of een spel spelen op de tablet."

"Bovendien bleek dat de spieractiviteit bij active seating hoger was; niet alleen voor het bovenlichaam (waar het spel mee werd bediend), maar ook voor de benen. Active seating wordt daarom beschouwd als een goede mogelijkheid om lichaamsbeweging in de stoel te stimuleren."

Dit deel van het onderzoek werd samen met BMW uitgevoerd. De Duitse autofabrikant introduceert de optie active seating, als onderdeel van het BMW Vitality Programme,  in september in de 7-serie op de internationale autobeurs IAA in Frankfurt.