Bedrijven willen private LTE-netwerken

Containers die worden gelost door zelfrijdende wagentjes, op afstand bestuurde kranen die schepen uitladen, bagage-afhandeling op een luchthaven; in de transport- en logistieke sector wordt de laatste jaren steeds meer gebruik gemaakt van draadloze communicatie. Om storingen in deze kritische bedrijfsprocessen te voorkomen, willen bedrijven het liefst gebruik maken van een ‘eigen’ lokaal netwerk. Dat blijkt uit een verkennend onderzoek dat is verricht in opdracht van Agentschap Telecom.

Een betrouwbaar netwerk is ook in de transport- en logistiek essentieel. Toch draaien veel van de bedrijfskritische processen op dezelfde frequentieband waar ook de WiFi gebruik van maakt. Het onderzoek constateert dat deze band op plaatsen met veel economische activiteit zo vol is, dat er een soort file in de ether aan het ontstaan is. Ook biedt het mobiele netwerk de transport- en logistieke sector vaak niet de functionaliteiten die gewenst zijn. Gevolg is dat automatische heftrucks en kranen stil kunnen komen te staan, of bijvoorbeeld koffers met vertraging het vliegtuig uit gaan. Bedrijven geven in het onderzoek van Agentschap Telecom aan dat ze behoefte hebben aan een eigen netwerk.

Geen vergunning

Toch zijn er inmiddels diverse oplossingen om storingen in de draadloze aansturing  beter te voorkomen. Zo is het mogelijk om over te stappen naar de tweede WiFi band, de 5-GHz band. Voor deze band is geen vergunning nodig, en er is nog heel veel ruimte om draadloos processen aan te sturen. Wil een bedrijf een nog betrouwbaarder netwerk zonder storingen, dan is een besloten ‘eigen’ netwerk een andere oplossing. Bedrijven hebben dan geen last van gebruikers op dezelfde frequentie. Bovendien kan in sommige gevallen via  dat eigen netwerk ook nog eens gebruik worden gemaakt van de nieuwste LTE (4G) technologie. In midden en zuid Nederland kan dit bijvoorbeeld in de 3,5-GHz band. Voor dit eigen netwerk moet wel een vergunning worden aangevraagd.

Telekwetsbaarheid

Uit het onderzoek in opdracht van Agentschap Telecom blijkt verder dat bedrijven in de transport- en logistieke sector zich nog beperkt bewust zijn van hun eigen telekwetsbaarheid. Zij vinden het vanzelfsprekend dat telecom het altijd doet, en realiseren zich niet dat het de laatste jaren enorm druk is geworden in de ether. Deze bedrijven hebben daarom vaak geen achtervang wanneer de draadloze telecommunicatie uitvalt. Ook is er zowel intern, als met de bedrijven in de buurt, te weinig afstemming over het massale gebruik van draadloze verbindingen. Ze hebben er daarbij geen idee van hoeveel frequentieruimte er in hun eigen omgeving gebruikt wordt.

Als bedrijven zich bewuster zouden zijn van het enorme frequentiegebruik in hun omgeving en dit zouden afstemmen, kunnen ze hun eigen kwetsbaarheid verminderen. Dit kan bijvoorbeeld door alternatieven achter de hand te hebben. Het rapport geeft aan dat Schiphol één van voorbeelden is waar wel een centrale coördinatie is van het frequentiegebruik. Volgens de onderzoekers helpt het als ook bedrijven zoals in de Rotterdamse haven, gezamenlijk een visie ontwikkelen over hun toekomstige datanetwerken. Omdat het gebruik van draadloze processen ook de komende jaren zal groeien, kan dit helpen de internationaal vooruitstrevende concurrentiepositie van de Nederlandse bedrijven te handhaven.