BrainsAward voor auto op mierenzuur

TU/e-team Fast, dat een auto op mierenzuur wil laten rijden, heeft de duurzaamheidsprijs van de BrainsAward gewonnen. In totaal werd twintigduizend euro toegekend aan vier van de twintig studententeams van verschillende Eindhovense onderwijsinstellingen, die voor de scholencompetitie BrainsAward 2015 finalisten waren op vier verschillende terreinen.

De duurzaamheidsprijs ging naar team Fast voor het idee een auto te laten rijden op mierenzuur. In de presentatie zei teamlid Max Aarts dat het misschien klonk als te mooi om waar te zijn, "maar dat is het niet". Op vraag van de jury hoe nieuw het idee is, vertelde Aarts dat de katalysator die het gebruik van mierenzuur mogelijk maakt, de concrete innovatie is. Over de doelstelling van team Fast was hij duidelijk: "We willen binnen een jaar een auto op mierenzuur laten rijden".

Extreem snel

Het idee is dat de auto het vloeibare mierenzuur tankt. Mierenzuur ontstaat uit de samenvoeging van waterstof en kooldioxide, dat in de auto weer gesplitst wordt. Het waterstof is vervolgens de brandstof voor een brandstofcel, die er elektriciteit mee opwekt, waarmee de auto elektrisch wordt aangedreven. De extra stap met mierenzuur is nodig omdat waterstof zelf alleen onder hoge druk opgeslagen en vervoerd kan worden, wat duur is en risico’s met zich meebrengt. Het nadeel van mierenzuur was tot nu toe echter dat de snelheid waarmee waterstof opgenomen en weer losgelaten wordt, veel te laag was. TU/e-promovendus Georgy Filonenko ontdekte tijdens zijn onderzoek een katalysator die de reactie extreem snel laat verlopen en wist deze te optimaliseren. De studenten van team Fast willen dit nu verder ontwikkelen, bij voorkeur uiteindelijk in een bestaande auto met brandstofcel.

Grotere auto

De Fast-studenten zijn "superblij" met de award. "Het voelt alsof we nu echt begonnen zijn", zeggen teamleden Tim Wissink en Bart Hendriks. "Vorig jaar zaten we nog onder de vleugels van de Honors Academy en nu kunnen we zelfstandig verder. We gaan eerst een iets grotere auto bouwen. Het rijdende exemplaar dat we nu hebben, is maar vijftien centimeter groot, we gaan opschalen naar een meter. Daarvoor hebben we een brandstofcel nodig uit Frankrijk, die tussen de twee- en drieduizend euro kost. Daar moeten we nog wel even over nadenken. Maar de mogelijkheid is er."

De leefbaarheidsprijs was voor het Fontys-team dat View-IT bedacht. Dat is een virtual-realitybril die het welzijn van chronisch zieke mensen kan verhogen. De publieksprijs ging naar het team van SintLucas voor zijn thermokop Gloet. Vier gekleurde ringen op die beker geven aan of de temperatuur boven of onder de vijftig graden Celsius zit, zodat verbranden van de mond voorkomen wordt.

http://www.brainseindhoven.nl/