Flinke boete voor verzinkerij na ongeluk met uitzendkracht

Een verzinkerij kreeg een flinke boete nadat een uitzendkracht ernstig beenletsel had opgelopen: een halve ton zwaar A-frame was van een vorkheftruck afgegleden en bovenop zijn benen gevallen.

Het ongeluk gebeurde op 20 november 2013. De 19-jarige uitzendkracht werkte vier maanden bij verzinkerij Forfar galvanisers (Schotland). De uitzendkracht hielp collega’s bij het verplaatsen van een groot A-frame, dat bijna een halve ton woog.

Ongeluk

Het A-frame werd opgetild en verplaatst naar buiten waar het regende en waar het op de lepels van een heftruck werd gezet. Het frame werd gedraaid en verschoven naar de juiste positie. De uitzendkracht en een collega stonden aan weerszijden van het A-frame om het te stabiliseren.
Het A-frame was echter niet bevestigd aan de vorken en begon te glijden. De heftruckchauffeur riep herhaaldelijk waarschuwingen. De collega gaf gehoor aan de waarschuwingen en ging uit de weg, maar de uitzendkracht greep het A-frame juist vast om het te stabiliseren, maar dit bleef glijden en viel uiteindelijk op hem. De uitzendkracht liep ernstige verwondingen op aan zijn benen, waaronder gekneusde botten, afgeknelde zenuwen, spieren en weefselschade, evenals ernstige zwelling en externe bloeduitstortingen. Hij was enkele maanden uitgeschakeld voor zijn werk en kon alleen maar kleine stukjes lopen. Gelukkig is hij nu volledig hersteld.

Onderzoek

Een onderzoek door de Health and Safety Executive (HSE)(de Engelse Arbeidsinspectie) wees uit dat Forfar galvaniseurs Ltd geen veilige werkmethode voor de taak had klaarliggen. Het bedrijf had wel een procedure ontwikkeld voor het verplaatsen van lompe lasten na een soortgelijk incident in 2007 maar vervolgens was er niks mee gedaan.
In 2007 had de HSE het bedrijf ook advies aangeboden. Daarin werd aanbevolen om bij het optillen en verplaatsen van onstabiele ladingen met de heftruck, extra veiligheidsmaatregelen te nemen. Het advies was ook om – wanneer een lading gestabiliseerd moest worden – met touwen (taglines) vastgemaakt aan de lading te werken in plaats van direct contact, om medewerkers buiten de gevarenzone te houden.
Sinds het incident heeft het bedrijf instructies gegeven om ladingen bij voorkeur zo plat mogelijk te vervoeren.  Het heeft tevens een gespecialiseerd bedrijf opdracht gegeven om te onderzoeken of bepaalde bevestigingsmiddelen kunnen worden gebruikt om lasten stevig aan de vorken van de vorkheftruck te bevestigen. Forfar galvaniseurs Ltd, van Carseview Road, Forfar, kreeg een boete van £7000. 

Enorm risico

Naar aanleiding van het ongeval, zei HSE hoofdinspecteur Niall Miller: "De problemen met niet-vastgemaakte ladingen op vorkheftrucks zijn in alle relevante sectoren bekend. Het was te voorspellen dat een lading die niet vastgemaakt is, instabiel wordt wanneer deze wordt verplaatst. Ook is te voorspellen dat een metaal glad wordt  als het nat wordt, vooral als het dan ook nog eens op een ander nat metalen voorwerp wordt geplaatst.” 
"Ongeveer een kwart van alle incidenten met vervoer op de werkplek betreft vorkheftrucks. In 50 procent van de vorkheftruckongevallen wordt iemand geraakt, hetzij door het voertuig zelf hetzij door een vallende lading.
"Het was duidelijk dat de werknemers een enorm risico liepen op ernstig letsel bij het verplaatsen van het frame met de heftruck, vooral omdat het bedrijf zich bewust was van eerdere incidenten met ladingen. Had het bedrijf hiernaar gehandeld en had het gehoor gegeven aan de adviezen van de HSE, dan was de uitzendkracht niet gewond geraakt."
 
Bron: HSE, UK