‘Stop serious games niet vol afleiding’

Serious games zijn populair. Ze worden steeds vaker ingezet voor het stimuleren van de ontwikkeling van probleemoplossend vermogen, woordenschat, en sociaal-emotionele vaardigheden. De effectiviteit is echter nog nauwelijks onderzocht. Met een studie naar het spelgedrag tijdens serious gaming in de kleuterleeftijd maken onderzoekers van de Radboud Universiteit een begin.

Meer dan honderd kinderen werden geobserveerd terwijl zij twee keer achter elkaar dezelfde serious game speelden. Dit spelgedrag werd gerelateerd aan hun executieve functies op twee niveaus: op hun aandachtsprocessen en op hun taakgerelateerde gedrag.

Voor de eerste keer uitspelen van het spel bleken vooral aandacht van belang om zelfstandig spelstrategieën te kunnen formuleren en de game effectief uit te spelen. Bij herhaling, wanneer de game al meer bekend was, bleek doelgerichtheid belangrijk. Kinderen met hogere executieve functies toonden minder afgeleide acties en konden langer gefocust met de game blijven werken.

Herhalen moet

Dit is van belang, zegt Eva van Sande, omdat juist het herhalen belangrijk is om leerwinst te halen. Zij observeerde dat kinderen met lagere executieve functies, die minder taakgericht zijn en zich minder kunnen concentreren, sneller worden afgeleid door de extra snufjes die designers vaak inbouwen , maar die niet relevant zijn voor het doel van het spel.

Blijf bij het leerdoel

Het mag dus wel wat eenvoudiger adviseren de onderzoekers, zonder dat het spelplezier daarmee wordt bedorven. ‘Het spel moet wel blijven vernieuwen en uitdagen in de spelelementen die noodzakelijk zijn voor de taken in het spel – en dus voor het leren – om zo de motivatie en betrokkenheid te blijven stimuleren,’ zegt Van de Sande. Dit onderzoek maakt deel uit van haar promotieonderzoek naar voorspellers en interventies van executieve functies voor de ontwikkeling van beginnende geletterdheid.

Het artikel van Eva van de Sande, Eliane Segers, en Ludo Verhoeven verschijnt in de maarteditie van het internationale wetenschappelijke tijdschrift Computers en Education en is t/m 17 februari online toegankelijk.

Meer over serious gaming