Slimme fiets trilt bij gevaar

Een fiets waarvan de handvatten trillen als er een paaltje op het wegdek staat, en waarvan het zadel gaat trillen bij naderend gevaar van achteren. TNO presenteerde op het Nationaal Fietscongres het prototype van een ‘slimme’ fiets.

TNO heeft een standaard elektrische fiets uitgerust met een radar aan de voorzijde en een camera aan de achterzijde ter hoogte van het achterlicht. De radar kan bijvoorbeeld paaltjes op het wegdek detecteren, de camera signaleert verkeer van achteren dat bijvoorbeeld wil inhalen. De software berekent razendsnel of er gevaar dreigt en geeft een trilsignaal via de handvaten bij gevaar van voren, of via het zadel bij gevaar van achteren. Paaltjes kunnen 10 tot  20 meter van te voren worden geregistreerd. Het werkt allemaal via bluetooth-verbindingen.

Het kastje op de bagagedrager is nu nog vrij groot. Maurice Kwakkernaat, onderzoeker bij TNO: "Dat is omdat het techniek is die we in onze projecten met auto’s en vrachtwagens hebben uitgeprobeerd. Het kan natuurlijk kleiner."

De slimme fiets is de praktische uitwerking van het project Veilig en bewust op de fiets, waarin TNO, de Fietsersbond en Roessingh Revalidatie samenwerken. Daarin zoeken partijen om naar manieren om oudere fietsers te informeren en te waarschuwen voor naderend gevaar.

Uit de eerste fase van dit project kwam naar voren dat een adviessysteem vooral ook niet mocht afleiden, vandaar dat er gekozen is voor ‘haptisch feedback’, waarschuwingen via trilsysteem.

Nog slimmer

De huidige slimme fiets kan nog slimmer worden. In maart tijdens de Automotive week in Helmond wil TNO een volgende versie presenteren, waarbij de fiets communiceert met geïnstrumenteerde auto’s en apparatuur aan de wegkant. Kwakkernaat: "Dan kan een auto een signaal krijgen van de fiets, maar ook andersom." Ook biedt de techniek mogelijkheden om via een wegkantsysteem bijvoorbeeld te waarschuwen als een fietser in de dode hoek-zone van een vrachtwagen komt. 

Een nieuwe applicatie die ook de komende tijd wordt uitgewerkt is de verbinding met de Fietsrouteplanner van de Fietsersbond. Het doel is de fietser zo naar een route te sturen waar bijvoorbeeld als het glad is, gestrooid wordt of waar relatief weinig verkeer is. 

Bron: Fietsberaad