Promotie-onderzoeken in samenwerking met industrie zijn vaak beter

De zorg dat onderzoek in samenwerking met de industrie leidt tot slechtere kwaliteit, lijkt ongegrond. Sterker nog: veel promotie-onderzoeken samen met industriële partners scoren op de meeste punten beter, vooral projecten samen met Philips. Ze hebben onder andere meer publicaties in wetenschappelijke tijdschriften en creëren meer patenten. Dat blijkt uit promotie-onderzoek van Negin Salimi, die zo’n 450 promoties onderzocht. Ze promoveerde op 23 oktober aan de TU/e.

Ook promovendi die hun werk doen in samenwerking met publieke onderzoeksinstituten, zoals TNO, blijken gemiddeld betere resultaten te boeken dan promovendi die hun werk alleen aan de universiteit doen. De promovenda bekeek voor haar onderzoek promoties van de TU/e: 224 zonder samenwerking en 224 met samenwerking. De promovendi van deze laatste groep hebben meer publicaties in peer-reviewed journals, en zijn vaker uitvinders van patenten. Het effect blijft ook na de promotie in stand: in de zeven jaar na de promotie doet het onderzoekswerk van de promovendi in samenwerkingsprojecten het gemiddeld nog steeds beter.

Researchcultuur

Doordat veel van de ‘industriepromoties’ projecten met Philips waren, kon Salimi hierop een aparte analyse doen. Daaruit bleek dat vooral de promoties met dit bedrijf leiden tot betere resultaten. Salimi denkt dat de betere resultaten bij Philips verklaard kunnen worden door de sterke researchcultuur en -traditie bij Philips.

Ongegrond

Voor de projecten met andere industriële partners was de kwaliteit van de promoties gemiddeld gelijk aan de kwaliteit van de promovendi die hun werk alleen aan de universiteit deden, op alle onderzochte indicatoren. Daaronder ook het aantal citaties en het aantal ‘forward citations’ van patenten. De zorg dat onderzoek in samenwerking met de industrie leidt tot lagere kwaliteit, lijkt daarmee ongegrond.

Zelfselectie

Salimi kan niet zeggen of het effect causaal is, dat viel buiten haar onderzoek. Het zou zo kunnen zijn dat de beter gekwalificeerde studenten bewust kiezen voor promoties bij bedrijven zoals Philips. Deze zelfselectie zou de betere resultaten ook kunnen verklaren, zegt ze.

Wervende werking

Haar advies aan universiteiten is dan ook om te investeren in lange-termijn samenwerkingen met researchgedreven bedrijven en met publieke onderzoeksinstituten. Voor de universiteiten zelf kan dit ook het voordeel hebben dat er een wervende werking vanuit gaat op extra gemotiveerde studenten om te promoveren.

Succesfactor

Uit een ander deel van haar onderzoek, waarvoor ze 191 promovendi ondervroeg, blijkt dat de belangrijkste succesfactor voor de samenwerkingspromoties is dat beide partijen, universiteit en bedrijf, actief betrokken zijn in de begeleiding. Dit gaat vooral goed bij samenwerkende partners die geografisch dicht bij elkaar zitten, en al langer samenwerken.

Salimi nam voor haar onderzoek alleen promoties onder de loep van de TU/e, waar ongeveer een derde van alle promoties samenwerkingen met het bedrijfsleven betreft. Of de effecten zich ook aan andere universiteiten voordoen, kan ze daarom niet met stelligheid zeggen.