Wandelen in Johnnie Walker wol(k)

Goed nieuws voor de echte whiskyliefhebbers. Ze kunnen zich straks in een kledingstuk hijsen met het whisky-aroma van Johnnie Walker.

Johnnie Walker Black Label ontwikkelde samen met de Schotse tweedfabrikant Harris Tweed Hebrides een geweven stof met whisky-aroma die de naam ‘Fabric of Flavour’ draagt. Een half jaar lang werkten Johnnie Walker, dat onderdeel uitmaakt van Diageo, intensief samen met Harris Tweed Hebrides en Aqua Alba dat het aroma ontwikkelde.

Zo werkte parfumeur Angela Flanders samen met Johnnie Walker’s master blender Jim Beveridge. Elementen uit het Schotse landschap die whisky zijn karakteristieke geur geven, zoals turfrook, heide en zachte groene mossen, komen terug in het ‘whiskyparfum’ .

Tonen donkere chocolade

De tweedstof van Harris Tweed Hebrides interpreteert de smaak van Johnnie Walker Black Label in kleuren. De ambachtslieden selecteerden iedere kleur die een specifiek onderdeel vormen van de karakteristieke whiskysmaak. De belangrijkste elementen van de smaak brachten zij gelaagd op het weefsel aan. Mout, gouden vanille, rood fruit en de tonen van donkere chocolade vormen de geur van Johnnie Walker Fabric of Flavour.

Mode en whiskey

Modeontwerpers uit heel Europa gaan de met whisky geïmpregneerde stof gebruiken voor hun ontwerpen. Ze doen dit in het kader van Johnnie Walkers ‘Pioneer with Flavour’-campagne. Volgens de whiskyproducent brengt de stof het unieke mengproces van de whiskyproductie tot leven en creëert een synergie tussen de sterke drank en tweed.

Blendingproces

"De samenwerking heeft het mogelijk gemaakt een innovatieve stof te creëren die de whiskytonen, door middel van kleurselectie en het precieze blendingproces perfect weergeeft", zegt Mark Hogarth van Harris Tweed Hebrides. "Wij wilden iets ontwikkelen dat creativiteit losmaakt en vooruitgang stimuleert. Blending is het kloppende hart van Johnnie Walker en de Fabric of Flavour brengt dit tot leven", geeft Oscar Ocaña, marketingdirecteur van Johnnie Walker voor West-Europa aan. 

Bron: VMT