Solar Highways

Langs de A16 bij Dordrecht komt een innovatief geluidsscherm dat zonne-energie opwekt. In opdracht van Rijkswaterstaat ontwikkelt ECN een prototype voor het geluidsscherm dat maar liefst 450 meter lang en 6 meter hoog is. Vernieuwend is dat aan beide zijden van het scherm stroom wordt opgewekt met zonnecellen.

"Het wordt niet zo’n betonnen muur", legt Wilma Eerenstein van ECN uit. "Je kunt straks nog door de panelen heen kijken, waardoor automobilisten zich niet zo opgesloten zullen voelen. Maar, het belangrijkste is natuurlijk dat het scherm geluid weert én tegelijk energie opwekt."

Dubbele opbrengst

Bijzonder is dat de schermelementen bestaan uit tweezijdige zonnecellen. Er komen dan ook geen zonnepanelen op een scherm. Wilma Eerenstein: "Als we de elementen Noord/Zuid plaatsen, kunnen we ‘s ochtends licht uit het Oosten opvangen en ‘s middags uit het Westen. Hiermee kunnen we de energieopbrengsten fors verhogen."

De belangrijkste uitdaging is het verkeer. Hoe beperk je de overlast door opspattend vuil en uitlaatgassen? En welk effect heeft schaduw van auto’s of vrachtwagens? Eerenstein: "Het scherm wordt 6 meter hoog. In de bovenste 4 meter komen PV-panelen met een speciale coating en de onderste 2 meter van de wal wordt van glas. Dat is praktisch en kostenefficiënt."

In het komende jaar werkt ECN de ontwerpspecificaties uit. Naar verwachting is het prototype in 2015 gereed. "We maken een ontwerp voor de layout, ontwikkelen een testpaneel en meten de stroomopbrengsten door middel van een zonsimulator. Zo kunnen we de meest ideale positie van het scherm berekenen", legt Wilma Eerenstein uit. De daadwerkelijke ontwikkeling en realisatie van het scherm wordt in 2015 door Rijkswaterstaat aanbesteed.

Demonstratieproject

De bouw van het geluidsschem in Dordrecht begint naar verwachting medio 2016 en wordt tot 2021 als demonstratieproject gebruikt. Eerenstein: "Rijkswaterstaat zou het geluidsscherm bij Dordrecht sowieso plaatsen. Met subsidie van de Europese Commissie kunnen we nu de nieuwste technologie toepassen en testen."

Volgens Wilma biedt zonne-energie langs snelwegen perspectief. "In de toekomst zou je kunnen denken aan een koppeling met laadpalen voor elektrisch vervoer. Wij willen het resultaat van deze demo vooral gebruiken om de toegevoegde waarde van tweezijdige panelen te bewijzen. Deze kunnen dan ook toegepast worden in andere markten, zoals woestijnen of kassen." Verder verwachten zowel ECN als Rijkswaterstaat dat de vraag naar dit type geluidsscherm zal toenemen als de demo succesvol is. Het kan overal ter wereld toegepast worden.