Frederik Mijnhardt (Universiteit Utrecht) wint Internet Impact Prijs met onderzoek naar crowdsourcing

Frederik Mijnhardt (Universiteit Utrecht) ontvangt op 29 april de Internet Impact Afstudeerprijs (5000 euro) van Google bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) te Haarlem voor zijn afstudeerscriptie over crowdsourcing. Google Nederland stelt deze afstudeerprijs dit jaar voor het eerst beschikbaar om onderzoek naar de economische effecten en mogelijkheden van internet te bevorderen. Mijnhardt onderzocht in hoeverre het uitbesteden van werk via internet (crowdsourcing) een alternatief is voor het in dienst nemen van werknemers of traditioneel uitbesteden (outsourcing).

Mijnhardt richtte zijn onderzoek op het crowdsourcen van werkzaamheden van de vertaalafdeling van een internationaal softwarebedrijf. Op dit moment wordt het vertaalwerk gedaan door professionele vertalers van binnen en buiten de eigen organisatie. Maar doordat het werkaanbod sterk schommelt zijn de kosten en marktintroductietijd van vertalingen hoog.

Mijnhardt onderzocht hoe de werkzaamheden via internet konden worden uitbesteed en keek daarbij vooral naar de controle van de kwaliteit. Hij bedacht een methode om het vertaalwerk van de ‘crowd’ ook weer via crowdsourcing te laten controleren en testte zijn methode in een experiment waaraan enkele honderden mensen deelnamen. Daaruit bleek dat bij een juiste selectie van ‘crowdworkers’ het werk kwalitatief voldoende was en besparingen tot 70 procent mogelijk waren. Zijn conclusie is dat crowdsourcing in de toekomst een aantrekkelijk alternatief wordt voor het uitvoeren van vertaaldiensten en dat de ontwikkelde methode ook van toepassing kan zijn voor andere werkzaamheden.

Beurskoersen voorspellen

De tweede prijs (3000 euro) is voor Alex Brojba-Micu (Erasmus Universiteit) die de applicatie Stockwatcher 2.0 ontwikkelde voor het voorspellen van aandelenkoersen. Deze app kan op basis van veel nieuwsberichten voorspellingen doen over de beurs. Bij een test op Nasdaq (de Amerikaanse elektronische effectenbeurs) haalde hij met deze app significant hogere rendementen dan met indexbeleggen.

Martijn Hendriks (University Tilburg) ontvangt de derde prijs (2000 euro) voor zijn onderzoek naar gedragsbeïnvloeding via Facebook. Hij ontdekte dat vooral berichten over belevenissen (zoals reizen en festivals) van hechte vrienden impact hebben op andere Facebookgebruikers en dat passieve gebruikers (die zelf weinig berichten plaatsen) hier het meest gevoelig voor zijn.

De Internet Impact Prijzen 2014 worden op 29 april uitgereikt door Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de KHMW en Rogier Klimbie, Policy Manager Benelux bij Google. Als spreker treedt op Paul de Bijl, gasthoogleraar Regulatory Economics aan de WHU Otto Beisheim School of Management (Duitsland) en zelfstandig adviseur in marktordening, mededingingseconomie en regulering. De jurering was in handen van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem. Deze maatschappij jureert nog tal van andere belangrijke wetenschappelijke prijzen.