TU Delft leidt Europees onderzoek naar self-healing hittebestendige coatings

Onderzoekers van de TU Delft leiden een groot Europees onderzoek naar self-healing thermal barrier coatings (TBC’s). Deze keramische coatings beschermen kritieke onderdelen in gasturbine motoren tegen de hitte van de verbranding van de brandstof. Hoe hoger de temperatuur, hoe efficiënter de verbranding en hoe minder CO2 uitstoot.

Door het toepassen van self-healing keramische coatings worden scheurtjes die in de coating ontstaan gerepareerd. Hiermee moet de levensduur van de coatings met 20 … 25% worden verlengd en worden de kosten door onderhoud en reparaties sterk verminderd.

Minder brandstofverbruik

Keramische thermal barrier coatings (TBC’s) worden aangebracht op de meest kritieke onderdelen van motoren. De coating beschermt de onderdelen van de motor en dankzij de coating kan de temperatuur in de motor zelfs hoger worden dan de smelttemperatuur van het materiaal van de motor zelf. Hoe hoger de temperatuur, hoe efficiënter de verbranding en hoe minder brandstofverbruik en uitstoot van CO2. Keramische TBC’s worden niet alleen gebruikt in vliegtuigmotoren, maar ook voor gasturbines in schepen, onderzeeërs en elektriciteitscentrales. 

Zelfherstellend

In het Sa-promba-project ontwikkelt de TU Delft en haar partners een unieke, self-healing thermal barrier coating die de levensduur van de coating, en daarmee van de motoren, moet verlengen. De nieuwe keramische coatings bestaan uit yttria-gestabiliseerd zirkoniumoxide met een toevoeging van kleine deeltjes bestaande uit molybdeen en silicium. Deze toevoeging zorgt ervoor dat de coating zich zelf kan repareren. Zodra er een scheur in de coating ontstaat, vult deze zich met siliciumoxide door oxidatie van de deeltjes. Vervolgens reageert het siliciumoxide met de keramische coating en vormt een stabiele ‘vulling’ van de scheur.

Samenwerkingsverband

In het project voor self-healing thermal barrier coatings (Samba) werken  instituten en bedrijven samen. Onderzoekers van de afdeling Materiaalkunde van de TU Delft zijn de coördinator van het project en verzorgen samen met onderzoekers van de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek een groot deel van het onderzoek. De TU Delft werkt verder samen met het Forschungszentrum Jülich, University of Manchester, Institut National Polytechnique de Toulouse, Research Center RSE in Milaan, Flame Spray Technologies in Duiven, Alstom Switserland en GKN Aerospace uit Zweden. Het Samba-project wordt gesubsidieerd door de Europese Unie en maakt deel uit van het 7de Kaderprogramma (KP7). De totale subsidie bedraagt 3,2 miljoen euro.

Meer informatie

Bezoek ook de website van het project voor meer informatie.