Zuid-Koreaanse markt biedt perspectieven voor Nederlandse high tech bedrijven

De Koreaanse ambities op het gebied van onder andere smart mobility, robotica, aerospace, medische technologie en duurzame energietechnologie bieden goede kansen voor Nederlandse hightech bedrijven. Dit blijkt uit de resultaten die zijn aangereikt tijdens het seminar ‘Doing business in Korea’ dat onlangs plaatsvond in Zoetermeer. Tijdens het seminar werden plannen gepresenteerd om de Nederlandse hightech sector beter te positioneren in Korea. In dat kader zal FME twee missies naar Zuid-Korea organiseren.

Het FME-seminar markeert de afsluiting van een pilotstage. FME heeft samen met de ministeries van Buitenlandse Zaken en van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie het initiatief genomen voor de pilotstage om op die manier economische diplomatie concreet handen en voeten te geven. Met het recente bezoek van minister Rosenthal aan een aantal hightech bedrijven onderstreepte hij het belang dat hij hecht aan economische diplomatie. "Onze ervaringen met deze pilotstage zijn zeer positief", aldus FME-voorzitter Dezentjé Hamming-Bluemink. "Het intensieve contact met iemand van de ambassade heeft nieuwe kansen in kaart gebracht en bijgedragen aan wederzijds begrip."

Stage

Diplomaat Jos van Dinthe, heeft in twee maanden 37 bezoeken afgelegd in de topsector High Tech Systemen & Materialen. De bedrijven zijn onder andere actief op het gebied van nanotechnologie, mechatronica en halfgeleiders. Naast grote OEM’ers, toeleveranciers en mkb-bedrijven, bezocht hij ook technische universiteiten en onderzoeksinstellingen. Het bezoekprogramma heeft een goed beeld gegeven van het unieke karakter van het Nederlandse hightech ecosysteem en daarmee het innovatieve kracht van deze sector op de wereldmarkt. 

Resultaten

Door de specifieke Nederlandse hightech kennis en kunde zijn er volop kansen in Zuid-Korea. Kansen die beter benut kunnen worden door een intensieve samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en de ambassade. Daarnaast kan de ambassade helpen om knelpunten, zoals gebrekkige kennis van de Zuid-Koreaanse cultuur en het vinden van de juiste ingangen op niveau, het hoofd te bieden.

Vervolg

De stage eindigt niet bij het seminar, maar krijgt vervolg in een actieplan en nieuwe stages voor ambassademedewerkers. Het actieplan bevat concrete afspraken over de stappen die private en publieke partijen zullen nemen om de high tech sector beter in Korea te positioneren. Belangrijk onderdeel daarvan is om de communicatie tussen bedrijfsleven en ambassade te verbeteren. Voor november 2012 staat reeds een handelsmissie ‘Power Generation’ gepland. Deze missie richt zich op bedrijven in de offshore wind en conventionele energie. Vanwege de grote potentie voor de technologische industrie, kondigde FME tijdens het seminar aan dat ze in het voorjaar van 2013 een brede hightech handelsmissie naar Zuid-Korea wil organiseren.