EO

Licht, kleur en muziek verkorten wachttijd op station

04 april 2011 om 18:02 uur - Enschede

Door licht, kleur, muziek en digitale videoschermen op de juiste manier in te zetten, is het niet alleen mogelijk om de wachttijd op treinstations te veraangenamen, maar ook om de ervaren wachttijd te verkorten. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Mark van Hagen, Senior projectleider strategisch onderzoek van de afdeling Marktonderzoek en Advies van NS. Van Hagen promoveerde cum laude op 1 april aan de faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente op zijn onderzoek.


In de spoorsector is er veel aandacht voor de objectieve wachttijd, maar wordt nauwelijks gekeken naar de subjectieve tijdbeleving van de reiziger. Reizigers vinden wachten vervelend en overschatten de wachttijd stelselmatig. Uit onderzoek blijkt echter dat niet de schatting van de tijd, maar de waardering van de wachttijd de tevredenheid van de reiziger bepaalt.

Mark van Hagen, werkzaam bij de NS, onderzocht daarom met behulp van verschillende veld- en laboratoriumstudies welke maatregelen effectief zijn om de wachttijd op stations te veraangenamen en de wachttijdperceptie te verkorten. Hij keek hierbij naar de inzet van muziek op stations, het gebruik van kleuren en gekleurd licht en de inzet van digitale videoschermen met informatie, nieuws en entertainment. 

 

Balans

Het vinden van de juiste balans tussen verschillende prikkels is essentieel, zo komt naar voren uit het onderzoek. Reizigers ervaren het station en hun wachttijd het meest positief als de prikkels die ze ervaren aansluiten bij de drukte op dat moment.

De meest positieve effecten ontstaan daarom door toevoeging van veel prikkels op een rustig perron en toevoeging van weinig prikkels op een druk perron.

 

Must- en lustreizigers

Verder komt uit het onderzoek naar voren dat verschillende typen reizigers verschillende wensen hebben. In zijn onderzoek onderscheidt Van Hagen de must- en lustreizigers. De mustreiziger heeft meer haast, is veel meer bezig met het reisproces en staat minder open voor afleiding uit de omgeving. De lustreiziger daarentegen is minder gehaast, is minder bezig met het reisproces zelf en staat juist meer open voor afleiding. Mustreizigers voelen zich daardoor prettiger met weinig omgevingsprikkels en lustreizigers juist met veel.

 

Reacties (3)

Interesting
P. Verburg, 18 april 2011 13:24
AFSCHRIKKELIJK
JE wordt al gekbestookt met winkelmuziek/discohard nu ook nog in het OV? NIET DOEN!@!!!!
IW Noodergraaf, 12 april 2011 14:16
Het onderzoek is zeker waardevol voor de reiziger. Zelf ben ik zowel een lust als een must reiziger. Implementatie van de onderzoeks resultaten zal zeker een bijdrage leveren aan een goed gevoel tijdens het reizen. Uit mijn eigen ervaring heb ik nog wel iets toe te voegen. Het klimaat op een station is zeer verschillend. Soms winderig en koud, dan weer warm en broeierig. Ook hierin zou nog veel te verbeteren zijn, al blijft het natuurlijk moeilijk een ideaal klimaat te creeren. Een totale optimalisatie lijkt mij ook commercieel interessant voor de NS.

Ing. J.H. Brinker
Ing. J.H. Brinker, 6 april 2011 08:59
 

Gerelateerd nieuws

hot sstamping

‘Hot Stamping’ van metaal zorgt voor gewichtsreductie in auto-industrie

Op 15 en 16 september wordt op de campus van de Universiteit Twente het Forming Technology Forum (FTF 2014) gehouden. Dit is onderdeel van een conferentiereeks die afwisselend aan de technische universiteiten in Twente,…

auto

Mens en auto moeten leren samenwerken

Technologisch is de stap naar volledig zelfrijdende auto’s niet zo groot meer. We kunnen echter onmogelijk allemaal van de een op de andere dag naar volledig zelfrijdende auto overstappen. Daarom zal de overgang…

supercomputer on a chip

4,2 Miljoen voor programmeren van supercomputers-op-een-chip

Supercomputers-op-een-chip, of met andere woorden ‘high performance embedded systemen’, zijn het antwoord op de speurtocht naar meer prestaties en minder energieverbruik per almaar kleinere chip. Helaas zijn deze…

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Delmation Products BV
Delmation Products BV

Datacommunicatie-/ besturingstechniek

Indi.nl
Indi.nl

Totaalleverancier industriële onderdelen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

RS Components BV
RS Components BV

Dé totaalleverancier in de industrie

Testo Nederland BV
Testo Nederland BV

Meetoplossingen voor Professionals

TSB-Bescom BV
TSB-Bescom BV

Positie meten & motion control

Product van de maand

RSS
Vakbeurs voor elektronische componenten, systemen en applicaties

11 t/m 14 november 2014 in München Alweer de 26ste versie met meer dan 2.669 exposanten uit 49 landen, 63% van hen uit...

meanwell-web.com

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

23 september 2014, Brussel, CEN-CENELEC Meeting Centre

StandarDays

Informatiesessie over het Europese normalisatiesysteem

23 september 2014, Barneveld

Basis Machineveiligheid

ESV training (1 dag)

23 september 2014, Markelo

Jtag Workshop

Training

Meer agendapunten »