Mybusinessmedia koopt website Vaart

Uitgever Mybusinessmedia heeft per 1 januari 2009 de website Vaart (www.vaart.nl) met alle activiteiten daar omheen overgenomen van Vaart Info BV.

Sinds de oprichting in 1996 heeft Vaart een sterke positie opgebouwd als informatie- en communicatieplatform voor varende ondernemers. Het platform is uitgegroeid tot een online community met gemiddeld 350 000 pageviews en ruim 41 000 unieke bezoekers per maand, met een kern van enkele duizenden abonnees op betaalde diensten als de Vrachtindicator. ‘Vaart heeft de binnenvaart de weg gewezen op internet en het gebruik van internet aan boord gestimuleerd. Op Vaart zie je hoe het internet ook voor de beroepsvaart onmisbaar is geworden’, zegt Dirk van der Meulen, initiatiefnemer en ontwikkelaar van het platform. Met Dekatel en Autena Marine gaf hij ook de aanzet tot het VaartMobiel Internetpakket, een mobiele provider voor varenden.

Bij de nieuwe eigenaar MYbusinessmedia wordt Vaart toegevoegd aan het cluster waar ook het marktleidende Weekblad Schuttevaer (bestaat 120 jaar) en de website Schuttevaer.nl toe behoren. Samen bestrijken Schuttevaer (oplage 12.000), Schuttevaer.nl (285.000 pageviews en ruim 40.000 unieke bezoekers per maand) en Vaart de gehele maritieme sector. Er ontstaan vanuit de synergie nieuwe mogelijkheden voor lezers en adverteerders.

De nieuwe eigenaar, MYbusinessmedia Holding, werd in april 2007 opgericht. In 2007 zijn Uitgeverij Nassau (met onder meer Schuttevaer) overgenomen van Wolters Kluwer en zijn Textilia en Schoenvisie gekocht van VNUmedia. In 2008 werd Summit Uitgevers overgenomen. Aandeelhouders van MYbusinessmedia zijn Hein Bronk, David van de Velde, Pascal van Sluijs en investeringsmaatschappij Berk Partners. De jonge uitgeverij MYbusinessmedia behoort inmiddels tot de top 5 Business to Business uitgeverijen in Nederland.

Hein Bronk (CEO MYbusinessmedia): de overname van Vaart past in de buy and build strategy van MYbusinessmedia Holding. Wij investeren in ondernemingen in de B2B-sector met sterke marktposities of in ondernemingen die daar naar toe kunnen groeien. Met name is er interesse in businessmodellen met een sterke gerichtheid op online publishing (“Online First”). Vooral waarbij betaalde content leading is, zoals bij Vaart het geval is.

Dirk van der Meulen blijft hoofdredacteur van Vaart en leidt sinds oktober 2007ook het redactieteam van Schuttevaer en Schuttevaer.nl bij MYbusinessmedia. Dirk licht toe:Het is de perfecte combinatie van oude en nieuwe media in een vakuitgeverij. De krant heeft vanouds een sterke nieuwsfunctie en biedt een wekelijks totaaloverzicht van alles wat er speelt in de Rijn- en binnenvaart, zeevaart, visserij, scheepsbouw en maritieme toelevering. Door vernieuwing van de website Schuttevaer.nl hebben we het nieuws enorm versneld. Dat is winst voor onze varende lezers verspreid in Europa en voor de zeevarenden wereldwijd. In de combinatie met Vaart voegen we praktische communicatiemiddelen toe voor varende ondernemers, zoals VaartVrachtindicator voor inzicht in de vrachtenmarkt, de bijna dagelijkse nieuwsselectie in de nieuwsbrief VaartWebnieuws en VaartMarkt, de snelle marktplaats voor varend personeel. Met informatie en communicatie versterken we het varend ondernemerschap..

Over Mybusinessmedia Holding
Mybusinessmedia bedient de business to business markt en richt zich op multimedia, online content en dienstverlening, inclusief geïntegreerde oplossingen en consultancy. Mybusinessmedia publiceert als marktleider naast de modetitels een scala aan vakgerichte producten voor de industrie, automobielmarkten, vervoer over water, werktuigbouw elektrotechniek, en voert onder meer de uitgaven: Vraag en Aanbod, Wie Levert, Schuttevaer, Automobielmanagement, Elektro Data en De Constructeur. Mybusinessmedia telt 80 medewerkers en is gevestigd in Amsterdam en Deventer.
Voor meer informatie, raadpleeg www.Mybusinessmedia.nl

Over Berk Partners
Berk Partners is een investeringsmaatschappij, die investeert in langer bestaande, middelgrote, goed geleide (familie-)ondernemingen met een sterke positie in haar bedrijfstak. Berk Partners komt voort uit het in de jaren zeventig opgerichte Berk Holding, het investeringsvehikel van Ben Pon. Na enkele succesvolle investeringen (jeneverproducent Koninklijke Joh. de Kuyper & Zn., (portie)verpakkingsbedrijf W. van Oordt & Co en AC Restaurants) traden ook derden, en dan met name ondernemers, toe. In 2003 werd het derde fonds in successie, Berk Partners III, met vijftig aandeelhouders en een fondsvermogen van € 27 miljoen, opgericht.