EO

Flex/design vindt zichzelf steeds opnieuw uit

20 december 2017 om 14:02 uur

Flex/design heeft zichzelf in haar al bijna dertigjarig bestaan steeds opnieuw uitgevonden. Na de ontwikkeling van ontwerpbureau naar Innovationlab is digitalisering de motor achter de nieuwste ontwikkelingen. Deze meest recente stap wordt verwoord in de propositie van Flex: ‘Connecting the dots between people, technology and business’.

 

Jeroen Verbrugge, managing en creative director, richtte het bureau in 1989 samen met Ronald Lewerissa op. Binnen BNO heeft Jeroen door de jaren heen zijn sporen verdiend, onderstreept door het erelidmaatschap vorig jaar. Hij leidt Flex/design met onverminderd enthousiasme waarbij de ontwikkelingen rondom data en internet waar mogelijk worden geïntegreerd. Met succes, gelet op mooie nieuwe producten zoals First Breath, een high tech luchtkwaliteitsmeter voor de babykamer.

 

Teamwork

"Alles bij Flex is teamwork", vertelt Jeroen. "Synergie tussen concept-denken en uitwerken hebben wij hoog in ons vaandel staan." Michel Wittenberg, technical director, vult aan: "Hokjesgeest is ons vreemd. De lead verschuift tijdens het project van de een naar de ander. Ik loop vanaf dag één mee met alle projecten, engineers hebben een toenemende rol in de projecten en ontwerpers een afnemende rol. Uiteraard kijken we ook in de beginfase mee naar haalbaarheid, net zoals de ontwerpers in de eindfase meekijken of de ziel van hun ontwerp nog wel in de uitwerking wordt meegenomen."

lp 

Nieuwe ontwikkelingen

Voor Product schetst Jeroen de belangrijkste ontwikkelingen in het vakgebied, met digitalisering als aanjager. "We zullen steeds meer toegroeien van een analoog productontwerp naar een systeemontwerp", stelt Jeroen. "Dat wij een smart product designer in dienst hebben met een eigen elektronicawerkplaats was vroeger ondenkbaar. Wij zien ook in toenemende mate startups naar ons toekomen, waarvoor wij steeds vaker optreden als producent. In tegenstelling tot andere bureaus hebben wij met Flex/Prototyping een werkmaatschappij die niet alleen modellen en prototypes maakt, maar ook kleine series draait. Ook zijn wij steeds vaker leverancier aan eindgebruikers, wat impact heeft op het ontwerptraject."

 

Connected

Christiaan Lammens, designer smart products, staat model voor de nieuwe ontwikkelingen. Hij richt zich op de nieuwe schil binnen productontwikkeling: de integratie van software, interfaces en elektronica in (connected) producten. Christiaan: "Een smart product is een product waar een groot deel elektronica en software inzit waardoor het product zelfstandig beslissingen kan nemen. Maar voor ons wordt het pas echt connected als het ook gaat communiceren met andere producten, apparaten of het internet. Wanneer een product echt verbinding vindt in een netwerk met andere producten en databronnen, en beslissingen gaat nemen op basis van al deze verzamelde informatie, kun je werkelijk waarde toevoegen."

ji 

"Digitalisering is een van de grootste veranderingen in het vakgebied die ik heb meegemaakt", constateert Jeroen. "Het betekent ook dat je langer verbonden blijft aan een product. Je blijft onderdeel van de interactiviteit tussen product en gebruiker en daar leer je van. We merken dat MKB-bedrijven wel de kansen zien van de connected wereld, maar die niet direct kunnen vertalen naar hun eigen situatie, noch dat zij kunnen invullen wat hun kansen daar zijn. Wij zijn proactief bezig om die kansen samen met hen te onderzoeken en te bepalen wat dat voor hen betekent. Klanten waar we al 20 jaar voor werken vertellen wij niet ‘wij willen jullie volgende analoge product ontwerpen', maar ‘in de digitale wereld zouden wij samen met jullie de volgende smart products kunnen ontwikkelen en zo maken wij samen met jullie het bedrijf connected'."

   

Design thinking

Jeroen: "Onze ontwerpers hebben de gave om vanuit een globale briefing snel te kunnen synthetiseren (visie van Robert Sternberg). Op basis van hun, wat ik noem ‘creative database', kunnen zijn de gegeven situatie snel synthetiseren naar een kansrijk idee, deze vervolgens snel en scherp analyseren op haalbaarheid en toegevoegde waarde, om deze vervolgens probleemoplossend te vertalen naar een ontwerp, model of prototype. Die drie-eenheid - de Triarchie van Sternberg - is voor ons de kern van wat Design Thinkers heel goed kunnen, en hoe hun intelligentie zich verhoudt tot hun creativiteit. Het versnelt het innovatieproces aanzienlijk als je niet eindeloos lang deduceert, analyseert en conclusies trekt, hypotheses schrijft, maar direct durft te doen. Wij geloven zeer in het credo: ‘Fail fast, fail often'. Daar zit de kracht van een industrieel ontwerper. Flex/design heeft nu de middelen, digitaal en analoog, om dat ook waar te maken en vanuit meerdere domeinen te benaderen."

 

Producent 2.0

Voor startup Johan Sports ontwikkelde Flex/design een tracker, waarmee de bewegingen van sporters gevolgd kunnen worden met behulp van navigatiesatellieten. De normale hardloop-apps op je smartphone verzamelen ook gegevens, maar dit systeem doet dat wel honderd keer per seconde. Voor ultieme precisie is het apparaat uitgerust met een ontvangstversterker met Egnos-technologie, een versnellingsmeter en een gyroscoop. De gegenereerde data stelt trainers in staat om het perfecte trainingsschema voor spelers op te stellen. "Wij deden de ontwikkeling om deze startup niet op hoge kosten te jagen met een beperkt budget en met de inzet van een - hele goede - stagiare, met de afspraak dat zij bij Flex/prototyping de productie zouden neerleggen. Dat ging om tientallen honderden stuks per jaar, die kunnen we hier makkelijk maken. Wij ontwierpen de tracker, de verpakking, de koffers, de user interface en vervulden een rol bij de datacommunicatie. In feite worden wij een producent 2.0."

ji

 

Toeleveranciers

Het via startups, maar ook bij bestaande klanten, steeds verder versnellen van het ontwikkel- en innovatietraject is ook een belangrijk aandachtspunt. Michel: "De klassieke toeleveranciers hebben soms moeite om snelheid te maken. Soms krijg je te horen dat een spuitgiettraject vier maanden kost, ongeacht de vraag. Maar een startup vraagt misschien een serie van maar 100 stuks. Kun je dat dan niet simpel inrichten met een aluminiummatrijsje zodat het maar vier weken kost? Voor JOHAN Sports hadden wij binnen drie weken een matrijs. Het speelveld van toeleveranciers is enorm aan het veranderen. Dat is een kans voor Nederlandse en Europese toeleveranciers want dan gaat de klant niet zo snel naar China. Daar is het misschien goedkoper maar de snelheid haalt het er dan niet bij. Het 3D printen van matrijzen zou een enorme versnelling geven in de matrijzenbouw."

 

Packaging Design

"Naast alle nieuwe ontwikkelingen is Packaging Design verantwoordelijk voor een derde van onze omzet", vertelt Jeroen. "De complexiteit van verpakking wordt vaak onderschat. Soms maakt een brandingbureau een leuk flesje, maar blijkt dat niet te vormen en kan dus niet gemaakt worden. Wij kennen de technische randvoorwaarden. Het flesje dat wij voor Grolsch ontwierpen gedraagt zich in de scuffing bufferzone gewoon als een rond flesje. Bij het ontwikkelen van bierflesjes voor Grolsch durfden we het aan om als eerste ter wereld niet langer met een front- en backlabel te werken maar met een neklabel, met veel besparing op papier en dus milieu. Alle branding zit in het neklabel en het ge-embossed logo wordt gedragen door het glas, een prachtige symbiose tussen 2D en 3D. Mensen belden naar Grolsch met de opmerking dat het niet alleen een leuk flesje was, maar dat het bier zo lekker was geworden. In werkelijkheid was de kwaliteit gelijk gebleven. De perceptie maakt het uniek."

h

 

Menselijke maat

"Bij alles wat nu op ons afkomt moeten we niet vergeten de menselijke maat centraal te blijven stellen", besluit Jeroen. "Wat wij als ontwerpers van nature graag willen dat is die eindgebruiker het beste product in handen geven. Dat klinkt misschien simpel, maar dat is waar het uiteindelijk om draait. De techniek wordt steeds complexer dus onze rol wordt steeds belangrijker, omdat we die techniek steeds beter vertalen naar de gebruiker toe. Het maken van die ultieme vertaalslag is en blijft een hele mooie uitdaging."

 

First Breath

Michel: "De opdrachtgever voor deze luchtkwaliteitsmeter voor de babykamer wilde eigenlijk een product met een schermpje. Maar in de babykamer ben je wel met wat anders bezig dan op zo'n schermpje te kijken. Het apparaat moet slechts signaleren en daar eventueel lichte feedback op geven, echte data haal je uit je telefoon zodra je daar tijd voor hebt. Dankzij Christiaan hebben we in een vroege fase een digitaal prototype kunnen maken die we direct met de klant konden delen. Het was absoluut niet wat de klant voor ogen had toen ze bij ons aanklopte, maar in die samenwerking zijn we tot een product gekomen dat ook zij zien als een veel beter product. De multicolor led die wij voor het prototype hebben gebruikt is 1-op-1 overgenomen in het uiteindelijke product, dat heeft ook de tijd naar productie enorm verkort."

k

Beagle

Jeroen: "Verreweg het grootste product dat we ooit hebben ontworpen betreft de nieuwe het nieuwe Beagle baggerschip voor IHC. Via modelbescherming worden niet alleen de Chinezen van IHC afgehouden maar de vormgeving geeft ook betere bescherming bij zware zeegang, waardoor zeelieden ook liever dit schip hebben omdat het veiliger is. Er zijn inmiddels twee Beagles gebouwd en al te water gelaten.

 

Laatste nieuws Industrieel ontwerpen

Piepkleine motorfiets

Piepkleine elektrische motorfiets

De Motochimp is een piepkleine, volledig elektrische motorfiets. Het hippe vervoermiddel, ontwikkeld door Vanda Electrics uit Singapore, heeft een vrolijk retro uiterlijk. De minimotorfiets is uitgerust met een…

Zeer mobiele humanoid

Zeer mobiele humanoid van Toyota

Met de T-HR3 presenteerde Toyota zijn nieuwe humanoid, een prototype. Het bedrijf wil hiermee nieuwe mogelijkheden onderzoeken voor de fysieke interactie tussen robots en hun omgeving en verbeterde mobiliteit.

Vliegensvlug een dutje doen

Vliegensvlug een dutje doen

Een vliegreis maken kan erg vermoeiend zijn. Het is dan ook verleidelijk om tijdens een korte overstap even een dutje te doen, maar dat valt vooral op drukke luchthavens niet mee. Wanneer je een paar uur de tijd hebt…

Hövding: de fiets-airbag

Hövding: de fiets-airbag

Een onzichtbare fietsairbag die als een kraag om je nek zit: Hövding is het Zweedse antwoord op de traditionele fietshelm. De airbag beschermt hoofd en nek zónder je kapsel te ruïneren. En de ANWB verkoopt ‘m.

Smart toilet

Smart toilets

De culturele revolutie in de Volksrepubliek China (1966-1976) werd in gang gezet door Mao Zedong, de toenmalige voorzitter van de Communistische Partij van China. Onder de huidige predident, Xi Jinping, vindt op dit…

Meer nieuws »

Kennismaken

Wilt u op de hoogte blijven van nieuws op het gebied van industriële product- ontwikkeling?

Meld u dan aan voor de digitale nieuwsbrief van Product:button

 

Product

klWelkom op de webpagina van Product Magazine. Product informeert over de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van de industriële productontwikkeling op het gebied van technologie, materialen, vormgeving en ontwerp. Het magazine biedt een mix van bedrijfsstrategische, economische en technische informatie met betrekking tot alle partijen die van belang zijn. Kortom, een bron van inspiratie voor de dagelijkse praktijk van de ontwerper.

 

Deze maand in het magazine

prod

Finch Floating Homes

In kustgebieden van onder andere de Filipijnen overstromen huizen elke dag. Daarom ontwikkelde Finch Floating Homes betaalbare, drijvende en tyfoonbestendige woningen voor overstromingsgebieden van ontwikkelingslanden. Een pilotwoning in de Filipijnen is in de maak.

 

FLEX/design

Het Delftse bureau FLEX/design heeft zichzelf in haar al bijna dertigjarig bestaan steeds opnieuw uitgevonden. Medeoprichter Jeroen Verbrugge, managing en creative director, schetst voor Product de belangrijkste ontwikkelingen in het vakgebied: ‘We zullen steeds meer toegroeien van een analoog productontwerp naar en systeemontwerp'.

 

Circulair ontwerpen

In een aantal onderzoeksprojecten kijkt de Hogeschool van Amsterdam specifiek naar het gebruik van lokale reststromen om circulaire producten te ontwerpen. Op dit moment wordt er aan de hand van een wel heel bijzondere reststroom onderzoek verricht: de in 2017 afgedankte stadionstoelen van de Amsterdam ArenA.

 

En verder:

Signaal
Join the crowd
Column VerpakkingXpert - Duurzaam verpakken
Ikonic Toys
BNO
Column IoLaw - De Bloemenfluisteraar B.V.
Slimme sensor
Leesvoer - Totaalinnoveren

 

De volgende editie van Product verschijnt in januari 2018.

 

 

Dossier stijlgeschiedenis

bauhausIn de afgelopen eeuwen zijn veel verschillende producten en gebouwen ontworpen. Onderling vertonen veel van deze producten en gebouwen gemeenschappelijke kenmerken waardoor ze in te delen zijn in stijlen. Ontwerpstijlen zijn niet absoluut, ze ontstaan niet van de een op de andere dag en niet in alle landen tegelijk. Daarnaast ontstaan er kleine verschillen in kenmerken van een stijl vaak per land en per ontwerper. Stijlen of in elk geval de kenmerken daarvan herhalen zich door de tijd heen. Toch is het met voldoende kennis over de kenmerken goed mogelijk de stijlen te herkennen in producten. In een reeks artikelen worden de belangrijkste stijlen na de Industriele Revolutie besproken .

 

Stijlgeschiedenis, ArtdecoArts & Crafts, Bauhaus, Jugendstil, Modernisme, Postmodernisme, Na postmodernisme

 

Auteurs: Marijke Timmermans en Celine Joosten (studenten IO, Universiteit Twente)