EO

GVB en Fabrique ontwikkelen nieuwe verkoopautomaat

20 december 2017 om 13:48 uur

Toeristen die zich recht onder het bord ‘Verkoop en opladen’ afvragen waar ze tickets kunnen kopen. Lange rijen achter reizigers die niet weten welke kaart ze in welke sleuf moeten stoppen. Het wachten bij de kaartautomaten voor de Amsterdamse bus, tram en metro moet binnenkort tot het verleden behoren.

 

Zelfs toeristen hoeven straks de tram niet meer te missen als ze nog een kaartje moeten kopen. De huidige kaartautomaten van het Amsterdamse openbaar vervoerbedrijf voldoen niet meer aan de wensen van deze tijd. Bovendien loopt het onderhoudscontract in 2017 af. Fabrique kreeg de vraag van het GVB om een nieuwe automaat te ontwerpen. Een unieke opdracht: voor het eerst schakelt het vervoersbedrijf een ontwerpbureau in voor het ontwikkelen van een kaartautomaat. Het vervangen van de automaten is een mooie gelegenheid om een gebruiksvriendelijkere kaartautomaat te introduceren die tegelijkertijd ook de doorstroming verhoogt. Door de automaat ook in Abri's op te nemen kan de wachttijd bij de halte van trams en bussen worden verminderd.

 

‘Geen kaart invoeren'

Matthijs Klinkert, directeur Fabrique, vertelt over de voorbereidingen die tot het nieuwe ontwerp hebben geleid. "We gingen allereerst de straat op en we doken de metrostations in. We observeerden en analyseerden het gebruik van de huidige automaten. Wij concludeerden dat die vooral van buiten naar binnen zijn bedacht, de techniek bepaalt het gebruik. Aanwijzingen als ‘Geen kaart invoeren' en ‘Er is een fout opgetreden tijdens ophalen bestelling uitvoeren', maken de automaten niet bepaald gebruiksvriendelijk. De onlogisch geplaatste hardware maakt het nog erger. Voor ons een mooie kans om de reiziger weer centraal te stellen. We werkten aan een heldere gebruikersflow voor alle doelgroepen, met vriendelijkere instructies in de taal van de gebruiker. Veel aandacht kreeg het samengaan van het technisch ontwerp (de vorm en het materiaal van de kast) en de user interface (de digitale en fysieke bedieningselementen). Door de samensmelting van vorm en interactie ontstond een automaat die de merkuitstraling van het GVB combineert met gebruiksvriendelijkheid."

bo

 

Van bordkarton naar metrostation

In iedere fase zijn de ontwerpen uitgebreid getest. Klinkert: "Van bordkartonnen bouwsels met de interface op een A4-tje geschetst, tot realistische mock ups die we in metrostations aan uitgebreide tests met passerende reizigers hebben onderworpen. Zo konden we tijdens het hele ontwerpproces rekening houden met alle soorten gebruikers; lange mensen, korte mensen, rolstoelers, Amsterdamse veelgebruikers, dagkaarttoeristen en verdwaalde reizigers die geen woord Nederlands spreken. We konden ook in iedere stap de flow van de interface verbeteren, waarbij vooral het samenspel tussen het touchscreen en de fysieke elementen onze aandacht kreeg. Door animaties op het scherm samen te laten gaan met oplichtende leds in de hardware vormden we vloeiende verwijzingen. Veelgezochte producten kregen een plek op het startscherm, zodat 95% van de reizigers direct het juiste ticket vindt."

 

De laatste stappen

Het basisontwerp van Fabrique vormt nu het uitgangspunt bij de aanbesteding. "We blijven in het hele proces betrokken, zodat de partijen ook op kwaliteit en aanpak beoordeeld worden", aldus Klinkert. "Zo kunnen we ook tijdens de realisatiefase de kwaliteit blijven bewaken. De nieuwe automaten moeten volgens planning in 2018 geïnstalleerd zijn."

 

‘Challenge reality!'

Wat kenmerkt Fabrique als bureau? Matthijs Klinkert: "Fabrique is een strategisch ontwerpbureau dat gelooft in de vernieuwende kracht van design. Ontwerp als kracht om dingen te veranderen, te verbeteren, om impact te hebben. Niet slechts om dingen mooi of bruikbaar te maken. Samen met onze klanten maken we dingen die wij - of de wereld - eerst niet voor mogelijk hielden. Bijvoorbeeld een eigen collectie beheren bij het Rijksmuseum. Of als Nederlands bureau citymarketing in India op de kaart zetten. Het kon niet, en nu wel. Die vernieuwende kracht hebben we samengevat in ons motto ‘Challenge reality!' Daag de werkelijkheid uit, stel vragen en neem niets voor lief. Verleg samen je grenzen. Dat is Fabrique op zijn best."

ko

 

Service design

‘To create a great design, you first have to fall in love with the problem'. Deze uitspraak hanteert Fabrique graag als het gaat om service design, aldus directeur Pieter Jongerius. "De mentaliteit en activiteiten die samen service design vormen zijn niet nieuw. Een aantal andere noemers wordt gebruikt die net een andere blik of scope met zich meebrengen, zoals design thinking of customer experience design. Nu de aandacht voor service design groeit, krijgen we steeds vaker de vraag wat nu wat is. Eerlijk gezegd vinden we dat in de meeste gevallen niet zo belangrijk, en de verschillen zijn klein. 

Elk service design project heeft echter drie belangrijke onderdelen:

  • Orchestratie, het ordenen van middelen in ruimte en tijd, in journeys of maps;
  • Onderzoek, in de vorm van design research, zoals context mapping en interviews;
  • Organisatie. Je organisatie moet in staat zijn om de gewenste user experience te bieden en te ondersteunen.

In één zin? Wij hanteren de onderstaande definitie, op basis van het werk van Cheryn Flanagan: ‘Service design is de orchestratie van touchpoints, plaatsen, processen en mensen, die samen de totale klantervaring ondersteunen'. Zo beschouwd is het specifieke ontwerp en de bouw van de middelen dus geen onderdeel van service design. Het is er natuurlijk wel heel intensief mee verbonden!"

 

Laatste nieuws Industrieel ontwerpen

Piepkleine motorfiets

Piepkleine elektrische motorfiets

De Motochimp is een piepkleine, volledig elektrische motorfiets. Het hippe vervoermiddel, ontwikkeld door Vanda Electrics uit Singapore, heeft een vrolijk retro uiterlijk. De minimotorfiets is uitgerust met een…

Zeer mobiele humanoid

Zeer mobiele humanoid van Toyota

Met de T-HR3 presenteerde Toyota zijn nieuwe humanoid, een prototype. Het bedrijf wil hiermee nieuwe mogelijkheden onderzoeken voor de fysieke interactie tussen robots en hun omgeving en verbeterde mobiliteit.

Vliegensvlug een dutje doen

Vliegensvlug een dutje doen

Een vliegreis maken kan erg vermoeiend zijn. Het is dan ook verleidelijk om tijdens een korte overstap even een dutje te doen, maar dat valt vooral op drukke luchthavens niet mee. Wanneer je een paar uur de tijd hebt…

Hövding: de fiets-airbag

Hövding: de fiets-airbag

Een onzichtbare fietsairbag die als een kraag om je nek zit: Hövding is het Zweedse antwoord op de traditionele fietshelm. De airbag beschermt hoofd en nek zónder je kapsel te ruïneren. En de ANWB verkoopt ‘m.

Smart toilet

Smart toilets

De culturele revolutie in de Volksrepubliek China (1966-1976) werd in gang gezet door Mao Zedong, de toenmalige voorzitter van de Communistische Partij van China. Onder de huidige predident, Xi Jinping, vindt op dit…

Meer nieuws »

Kennismaken

Wilt u op de hoogte blijven van nieuws op het gebied van industriële product- ontwikkeling?

Meld u dan aan voor de digitale nieuwsbrief van Product:button

 

Product

klWelkom op de webpagina van Product Magazine. Product informeert over de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van de industriële productontwikkeling op het gebied van technologie, materialen, vormgeving en ontwerp. Het magazine biedt een mix van bedrijfsstrategische, economische en technische informatie met betrekking tot alle partijen die van belang zijn. Kortom, een bron van inspiratie voor de dagelijkse praktijk van de ontwerper.

 

Deze maand in het magazine

prod

Finch Floating Homes

In kustgebieden van onder andere de Filipijnen overstromen huizen elke dag. Daarom ontwikkelde Finch Floating Homes betaalbare, drijvende en tyfoonbestendige woningen voor overstromingsgebieden van ontwikkelingslanden. Een pilotwoning in de Filipijnen is in de maak.

 

FLEX/design

Het Delftse bureau FLEX/design heeft zichzelf in haar al bijna dertigjarig bestaan steeds opnieuw uitgevonden. Medeoprichter Jeroen Verbrugge, managing en creative director, schetst voor Product de belangrijkste ontwikkelingen in het vakgebied: ‘We zullen steeds meer toegroeien van een analoog productontwerp naar en systeemontwerp'.

 

Circulair ontwerpen

In een aantal onderzoeksprojecten kijkt de Hogeschool van Amsterdam specifiek naar het gebruik van lokale reststromen om circulaire producten te ontwerpen. Op dit moment wordt er aan de hand van een wel heel bijzondere reststroom onderzoek verricht: de in 2017 afgedankte stadionstoelen van de Amsterdam ArenA.

 

En verder:

Signaal
Join the crowd
Column VerpakkingXpert - Duurzaam verpakken
Ikonic Toys
BNO
Column IoLaw - De Bloemenfluisteraar B.V.
Slimme sensor
Leesvoer - Totaalinnoveren

 

De volgende editie van Product verschijnt in januari 2018.

 

 

Dossier stijlgeschiedenis

bauhausIn de afgelopen eeuwen zijn veel verschillende producten en gebouwen ontworpen. Onderling vertonen veel van deze producten en gebouwen gemeenschappelijke kenmerken waardoor ze in te delen zijn in stijlen. Ontwerpstijlen zijn niet absoluut, ze ontstaan niet van de een op de andere dag en niet in alle landen tegelijk. Daarnaast ontstaan er kleine verschillen in kenmerken van een stijl vaak per land en per ontwerper. Stijlen of in elk geval de kenmerken daarvan herhalen zich door de tijd heen. Toch is het met voldoende kennis over de kenmerken goed mogelijk de stijlen te herkennen in producten. In een reeks artikelen worden de belangrijkste stijlen na de Industriele Revolutie besproken .

 

Stijlgeschiedenis, ArtdecoArts & Crafts, Bauhaus, Jugendstil, Modernisme, Postmodernisme, Na postmodernisme

 

Auteurs: Marijke Timmermans en Celine Joosten (studenten IO, Universiteit Twente)