EO

Testsysteem voor 76 ... 81 GHz automotive radar

24 november 2016 om 11:03 uur

De autonome auto bevat verschillende soorten sensorsystemen voor het waarnemen van de omgeving.

National Instruments demonstreerde kortgeleden op de European Microwave Week een testsysteem voor Advanced Driver Assistance Systems (Adas) - ofwel zelfrijdende auto's. Het systeem is bedoeld voor korte- en lange-afstandsradar in het frequentiegebied van 76 tot 81 GHz. Het is gebaseerd op de millimetergolf front-end technologie van National Instruments en de onlangs geïntroduceerde tweede generaties vector signal transceivers (VST's) PXIe-5840.

 

"Het testsysteem benadert het karakteriseren en testen van radars op een nieuwe manier, met mogelijkheden voor schaalbaarheid, om zowel RF-metingen als systeemsimulatie te kunnen uitvoeren", zegt NI's automotive vicepresident Stefano Concezzi. "Nu er op het gebied van autonome voertuigen nog steeds nieuwe regelgeving komt, is een flexibile meetoplossing nodig die het voor engineers mogelijk maakt om hun testsystemen snel aan te passen aan eventuele nieuwe radarscenario's".

 

Functies

Het Adas testsysteem combineert de VST met frequentiespecifieke up- en downconverters die zijn ontworpen voor het testen van de 76 ... 81 GHz radarband met 1 GHz real-time bandbreedte. Het systeem kan dank zij dit ontwerp functioneren als een millimetergolf vector-signaalgenerator en een vector-signaalanalyser. Technici kunnen de FPGA in de VST programmeren met Labview om het Adas testsysteem te gebruiken voor radar target emulatie. Dat is een techniek waarbij de testapparatuur het bereik en het te bestrijken gebied van de radar emuleert, evenals de radiale snelheid en hoek van binnenkomst van een bepaald object. Dat is essentieel voor het testen van de software en hardware van een radartestsysteem.

Het testsysteem is gebaseerd op NI's tweede generatie Vector Signal Transceiver.

vst

 

  

Sleuteltechnologie

"Radar is een sleuteltechnologie voor de toekomst en omdat de betrouwbaarheid van radarsystemen daarbij uiterst belangrijk is, moeten er ook geavanceerde methoden komen voor het testen", stelt Niels Koch, die bij Audi verantwoordelijk is voor de radarcomponenten. "Met de PXI VST maakte de combinatie van een grote bandbreedte en software met geringe latency het voor ons mogelijk om een auto-radarsensor te vinden met ongeëvenaarde specificaties. Het lukte ons zelfs om kritieke bugs in onze radarmodule te identificeren die we eerder niet konden detecteren."

 

‘Sensorfusie'

De eisen voor volledig autonome voertuigen houden in dat toekomstige voertuigen niet alleen radar gebruiken, maar een systeem dat een verzameling sensortechnieken kan verwerken, met signalen van GNSS, radar, camera's en Lidar. Het PXI platform van National Instruments omvat timing-, triggering- en synchronisatie-mogelijkheden meetinstrumenten van DC tot RF en businterfaces als CAN, om te voorzien in een optimale oplossing voor het testen van zulke ‘sensorfusiesystemen'. Engineers kunnen profiteren van dit flexibele platform doordat ze op een enkel systeem de sensorhardware kunnen testen en tevens meer hardware-in-the-loop testen op systeemniveau kunnen uitvoeren op de embedded software die de sensordata interpreteert en op basis daarvan beslissingen neemt.

 

www.ni.com/vst.